Des de 2008, segons dades de l’informe L’habitatge a Barcelona avui, el nombre de contractes s’ha doblat i el lloguer s’ha situat com l’opció residencial que més s’ha incrementat. Si a això s’hi afegeix que el preu mitjà és d’uns 750 euros mensuals, les dificultats per fer front a aquest pagament és un problema que cada cop afecta més famílies. De fet, segons el Deganat dels Jutjats de Barcelona, un 95% dels desnonaments són per impagament del lloguer. Les entitats que treballen per ajudar les persones afectades alerten que la xifra no para de créixer.
Servei de prevenció de la FAVB
És el cas de la FAVB, que ha habilitat un servei de prevenció de desnonaments per atendre les consultes de persones que, per la crisi, han vist minvar els seus ingressos. Des de la FAVB expliquen que les famílies afectades sovint desconeixen els mecanismes existents per evitar ser desnonats i que quan demanen assessorament “ja és tard, perquè ja tenen l’ordre judicial damunt la taula”. Una ordre que, amb la legislació actual, dóna només 10 dies a l’inquilí abans de ser desnonat. La nova llei, aprovada pel govern central a l’agost, permet que el propietari pugui demandar un inquilí a partir del primer mes d’impagament.
Des de la FAVB recomanen als afectats “interpel·lar a l’Administració perquè se’n faci responsable”. El servei de prevenció de la FAVB es comunica amb les Oficines d’Habitatge, que ara disposen d’un nou servei de mediació per evitar que es produeixi l’ordre de llançament. El que s’intenta és mitjançar entre el llogater i l’administrador per intentar trobar una solució al problema. En algun cas arriben a comunicar-se amb el jutjat que porta la denúncia. El problema és que l’inquilí afectat “se sent derrotat i creu que ningú no l’ajuda”. De fet, el foment del lloguer no és una prioritat i, mentre que en altres països de la Unió Europea un 30% del parc d’habitatge és de lloguer social, a Espanya només ho és l’1%. A la ciutat de Barcelona els casos més extrems es resolen amb pisos d’emergència social. Al llarg de 2013 l’Ajuntament ha previst la construcció de dos nous centres amb 65 unitats d’allotjament temporal familiar.
Més ajuts per fer front als pagaments d’àmbit domèstic
L’Administració, però, reconeix que els casos es multipliquen. Actualment el 60% dels ajuts que els Serveis Socials destinen a les famílies amb necessitats són per cobrir despeses relacionades amb la llar, ja sigui el pagament de la hipoteca i el lloguer o serveis com la llum, l’aigua, l’alimentació, el material escolar o la higiene. L’Ajuntament ha reforçat amb més pressupost i amb la creació de dos nous centres d’acolliment familiar l’atenció a una problemàtica que va en augment i que ja no s’ajusta als perfils previs a l’esclat de la crisi. És en aquest sentit que des de la Sindicatura de Greuges de Barcelona alerten que caldria actualitzar el reglament per poder accedir als pisos socials i d’emergència perquè la normativa ha quedat desfasada.
Càritas reclama incentivar el mercat del lloguer social
Per pal·liar la manca d’iniciatives en aquest sentit, Càritas ha inaugurat aquest dijous una promoció de 19 habitatges de lloguer social per acollir famílies en risc d’exclusió social. Actualment Càritas gestiona 203 pisos socials i l’objectiu és arribar-ne als 400 abans de 2014. A Càritas també hi ha un Servei de Mediació en Habitatge que funciona des del setembre de 2011. El perfil de les famílies ateses és majoritàriament amb fills. Les ajudes en matèria d’habitatge que Càritas dóna a les famílies usuàries s’ha triplicat entre 2007 i 2011. Entre altres mesures, l’entitat reclama incentivar el parc d’habitatge social amb pisos que no superin els 150 euros al mes. També demana la retirada de l’avantprojecte de llei amb les mesures de flexibilització i foment del mercat de lloguer, perquè entenen que agreujarà encara més la fràgil situació de famílies que, o bé ja vivien de lloguer, o bé ho fan a partir de la pèrdua del seu habitatge de compra.