Més espai per als vianants i menys per als cotxes al carrer de Pelai. L’Ajuntament ha iniciat la transformació d’aquesta via entre la plaça de la Universitat i la de Catalunya, que es farà amb urbanisme tàctic, és a dir, amb pintura a terra. Les voreres gairebé doblaran l’espai actual i el trànsit perdrà un carril de circulació entre Universitat i Balmes i dos carrils entre Balmes i Catalunya. A més, la velocitat estarà limitada a 30 km/h i hi podran passar també les bicicletes. El transport públic mantindrà el carril que ja té i també hi haurà espai per a la càrrega i descàrrega.

La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha explicat que s’afronta aquesta actuació amb urbanisme tàctic perquè “no ens volem esperar” a tenir un projecte definitiu. Tot i això, Sanz ha matisat que serà un urbanisme tàctic millorat: “Passem dels colors de l’emergència a colors més càlids i més bonics”. En realitat, el terra ja no estarà pintat de groc o blau com fins ara sinó de color verd, i s’hi estamparà el panot clàssic de les voreres de Barcelona. També s’hi escriurà el nom del carrer. L’actuació costarà 37.589 € i estarà enllestida a l’abril.

Els comerciants demanen un Pelai sense cotxes

En la presentació de la reforma a l’Ajuntament hi havia representants de l’Associació de Comerciants de Pelai, que han demanat pacificar el carrer i deixar-lo sense cotxes com el Portal de l’Àngel de cara a una transformació definitiva. “És una aspiració sense cap consideració tècnica; no ho agafeu com a titular”, ha matisat Gabriel Jené, de l’Associació, que ha esperonat el govern municipal a treballar en una proposta i veure com podria afectar la mobilitat de la ciutat i l’economia deixar Pelai sense trànsit per “fer-lo viable en la màxima expressió”.

Minuts abans, Gabriel Jené s’havia mostrat crític amb certes actuacions d’urbanisme tàctic en altres punts de la ciutat perquè dificulten l’accés en cotxe al centre, però ha valorat que en el cas de Pelai, la intervenció que ara es farà no afectarà perquè “ja estem al centre”. En l’actualitat, entre un 15 i un 20 % dels locals del carrer estan tancats, però tot i la pandèmia també hi ha hagut obertures noves. Segons Jené, la rotació de locals a Pelai ha estat sempre molt baixa perquè “les marques s’han consolidat molt”, però la crisi també hi ha impactat encara que menys que en altres eixos.

Continuïtat a la vorera muntanya

En una segona fase, a partir de setembre, s’actuarà per donar continuïtat a la vorera muntanya de Pelai, que queda interrompuda quan s’arriba a Balmes. En aquest punt, just on hi ha la boca dels Ferrocarrils de la Generalitat, s’allargarà la vorera de forma estructural (sense pintura) per crear un nou pas de vianants que permeti continuar caminant en línia recta sense haver de canviar de vorera.