Els comitès d’empresa dels tramvies de Barcelona, el Trambaix i el Trambesòs, convoquen una vaga per a aquest dissabte, 9 de novembre, just el dia de l’estrena de l’ampliació d’aquesta infraestructura fins a Verdaguer, una jornada inaugural amb acte institucional que estarà marcada també per l’aturada del servei, que s’ha anunciat aquest divendres, poques hores abans de la posada en marxa d’aquest nou recorregut.
Segons els presidents dels comitès d’empresa, la vaga de jornada completa es duu a terme a causa d’una sèrie de problemes que, des de fa temps, afecten tant “la qualitat del servei com la seguretat de treballadors i usuaris.” Demanen més recursos i ampliar el nombre de tramvies i conductors, així com d’inspectors.
Denuncien sobrecàrrega laboral i estrès
Els sindicats CCOO i UGT, en un comunicat conjunt dels comitès d’empresa, alerten que, “malgrat els reiterats advertiments” sobre la necessitat d’eines i recursos adequats, la direcció n’ha fet cas omís, la qual cosa ha provocat una “sobrecàrrega de treball que està afectant greument la salut dels treballadors”. Remarquen que hi ha entre els treballadors “nivells inacceptables d’estrès i un increment significatiu de les baixes per ansietat”.
Els sindicats alerten que l’augment de l’aforament dels tramvies “supera la capacitat legal dels vehicles, fet que compromet la seguretat i el confort dels passatgers“. Expliquen que aquesta situació ha resultat en un “major nombre d’incidències i un servei cada vegada més deficient”. Diuen que també s’observa un dèficit de vigilants de seguretat, la qual cosa ha incrementat els altercats a la línia.
Serveis mínims del 33 %
Tot i que l’anunci de vaga s’ha fet aquest divendres, la convocatòria es va registrar el 25 d’octubre al Departament de Treball i Empresa, que ha decretat uns serveis mínims del 33 % de mitjana. Com que està convocada en dissabte, el departament considera que no hi ha hores punta i, per tant, que els serveis es podran distribuir de manera irregular al llarg del dia sense que es pugui superar aquest percentatge.
Malestar dels treballadors que ve de lluny
L’última vaga similar convocada al tramvia va ser el 9, 10 i 13 de setembre del 2024 pels mateixos motius. Els representants sindicals denunciaven un “manteniment deficient” i la sobrecàrrega dels treballadors.