(ACN) TMB ha estrenat aquest dimarts la primera electrolinera amb energia recuperada de la frenada del metro. Es tracta d’un punt de recàrrega ràpida de vehicles elèctrics que s’ha col·locat a l’estació de l’L1 de Bellvitge, a l’Hospitalet del Llobregat, i forma part del programa europeu MetroCharge.

La potència s’obté d’un total de 16 recuperadors instal·lats al subsol que “permeten utilitzar aquesta energia en altres usos”, ha explicat el conseller delegat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Xavier Flores, i ha dit que “a més de reduir emissions” també es rebaixa “un 5,5 % el consum energètic de tota la xarxa”. Això, segons ha afirmat, permetrà estalviar uns 1,2 milions d’euros i suposarà recuperar la inversió d’aquí a quatre o cinc anys.

“Que les electrolineres puguin funcionar amb l’energia excedent del metro suposa un important pas endavant per una mobilitat més sostenible i neta a la metròpolis de Barcelona”, ha subratllat Carlos Cordón, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB.

L’estació de recàrrega disposa de dos equips de 50 kW i, igual que a la resta d’electrolineres, amb un temps que va dels 30 minuts a les dues hores s’aconsegueix la càrrega completa dels vehicles.

Un projecte de set milions d’euros cofinançat per Europa

El projecte disposa d’un pressupost de set milions d’euros, dels quals el 40 % venen finançats d’Europa a través del programa Moves projectes singulars II, i és una col·laboració entre TMB i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Flores ha explicat que l’energia generada també serveix per “a la mateixa tracció del tren i el funcionament de l’estació”, però gràcies a aquest treball conjunt amb l’AMB s’estén a la xarxa d’electrolineres de la institució.  

Actualment, ja n’hi ha dues més d’actives a l’Hospitalet de Llobregat. A Sant Adrià de Besòs hi ha un tercer punt, a l’estació de la Verneda, de l’L2. I el programa MetroCharge preveu activar tres electrolineres a Cornellà (L5), Badalona (L2) i Santa Coloma (L1).

El conseller delegat de TMB ha recordat que aquest sistema ja s’utilitza amb el bus elèctric amb l’alimentació des de la cotxera i “hi ha un projecte per aplicar-lo a les cotxeres d’Horta i de la Zona Franca”. Flores ha destacat que la “sinergia metro-bus també és important i ara es fa el salt al turisme”.