alta velocitat Comissió Europea Barcelona Madrid
Foto: Gerard Escaich (ACN)

(ACN) La liberalització de l’alta velocitat ha abaratit un 43 % el trajecte en tren entre Barcelona i Madrid. Així ho indica un estudi publicat aquest dilluns per la Comissió Europea, el qual conclou que una major obertura del mercat també millora la qualitat del servei i l’eficiència de costos. Segons el document, el preu mitjà d’un bitllet de la línia Barcelona-Madrid era de 81 euros l’any 2019, mentre que l’any 2022 va reduir-se fins als 46 euros. De fet, es tracta de la rebaixa més significativa en comparació amb altres línies ferroviàries de l’estat.

En el cas de línia Madrid-Sevilla, la reducció ha estat del 33 %; pel que fa a la connexió Madrid-Alacant, l’abaratiment és del 24 % i, per la línia Madrid-Màlaga, del 16 %.

Millores derivades de la competència

L’informe identifica Espanya, juntament amb Itàlia, com un dels exemples en què l’increment de la competència ha derivat en “millores significatives” en la qualitat del servei. En la mateixa línia, la comissió assenyala que el sol fet que s’estigui parlant de l’entrada d’un nou competidor al mercat, això ja influeix en l’estratègia de preus de la resta d’empreses. Aquí l’informe torna a mencionar l’estat, on Renfe va adaptar les seves tarifes per assolir més ocupació als seus trens.

Domini de les empreses tradicionals

No obstant això, el document també alerta de les dificultats que tenen companyies terceres per entrar al mercat i també mantenir-s’hi. “Un cop les noves empreses han començat a operar, experimenten barreres per competir en termes justos; el domini de les empreses tradicionals en les plataformes de venda de bitllets es considera un obstacle, i això dificulta als passatgers saber que existeix un competidor alternatiu al mercat”, assenyala.

Per posar remei a aquesta qüestió, la Comissió suggereix un reforç de les plataformes de venda de bitllets independents i, alhora, una infraestructura ferroviària que “fomenti suficientment la competència”.