El Port de Barcelona i la Direcció General de la Marina Mercant controlen amb un dron les emissions contaminants dels vaixells, alhora que també es vigilen possibles abocaments en aigües portuàries. Es tracta d’una prova pilot pionera al port que durarà cinc mesos. El dron de l’Agència Europea de Seguretat Marítima està dotat de càmeres i sensors de gasos contaminants que mesuren els nivells d’òxids de sofre i diòxid de nitrogen que emeten les embarcacions a l’atmosfera.
El Port de Barcelona s’encarrega de seleccionar els vaixells a monitorar i fer seguiment de totes les operacions del dron. A més, analitza els resultats dels mesuraments que l’aparell duu a terme. Fins ara, aquestes dades només és poden calcular amb fórmules estimatives. El reconeixement real permetrà millorar les mesures a implantar per reduir les emissions al port.
Sensors i càmeres amb infrarojos
El dron té una capacitat de vol de quatre hores al dia i un rang de vol de 10 quilòmetres. Els sensors i les càmeres cobreixen rangs espectrals òptics i infrarojos que detecten millor els gasos expulsats a través de les xemeneies dels vaixells. Els controls afecten tant a vaixells atracats i fondejats com a les embarcacions en trànsit als accessos al port o les que fan maniobres a l’interior del recinte portuari.
En el cas de detectar incompliments en la normativa d’emissions, Capitania Marítima fa una inspecció a bord del vaixell i es prenen mostres de combustible en ús per analitzar-ne els nivells de sofre, i si es necessari, s’obre un expedient sancionador als responsables.
Les dades queden enregistrades en el marc europeu
Les dades extretes del dron queden també anotades en el sistema EMSA Thetis-EU, una aplicació per al registre de les inspeccions a vaixells realitzades a l’empara de la normativa europea. Això significa que la resta d’estat membres de la Unió Europea obtindran directament la informació dels vaixells que utilitzen combustibles no permesos.
Segons marca el Conveni Internacional sobre la Pol·lució Marítima, el contingut de sofre en combustibles que fan servir els vaixells atracats o fondejats en ports europeus no pot superar el 0,10 % en massa. En el cas de les embarcacions en navegació el llindar és el 0,50 % en massa. A més s’estableixen també límits a les emissions d’òxids de nitrogen en funció del tipus, potència i ús dels motors dels vaixells.