A la ciutat hi ha diversos equips i empreses que es dediquen a reparar tot allò que trobem a la via pública, com pot ser un banc en un carrer, un senyal de trànsit, un forat a l’asfalt o d’un semàfor o pilona i que, per algun motiu, han quedat danyats o s’han fet malbé pel pas del temps.
La reparació de voreres, però, no les fan aquests equips, sinó que es decideixen i reparen des dels districtes.
La valuosa informació ciutadana
Els ciutadans són els principals ulls de l’Ajuntament a la via pública i en moltes ocasions són ells els primers que informen sobre qualsevol incidència. Ho poden fer a través de l’app BCN a la Butxaca, del web de l‘Ajuntament (www.bcn.cat) o del telèfon del civisme, el 900 226 226.
Hi ha diverses fonts d’informació per veure com està el que nosaltres mantenim i per decidir les actuacions que portem a terme. Per nosaltres és molt important l’aportació que fa el propi ciutadà perquè un paviment, un senyal, un banc estan en mal estat. Ell és el primer que ho detecta i és molt important que ens pugui informar.
A més a més dels ciutadans, les empreses que es dediquen al manteniment, la mateixa Guàrdia Urbana i altres departaments de l’Ajuntament també són els ulls per informar d’una incidència a la via pública. Un cop es detecta una incidència que pot posar en perill la seguretat del ciutadà, com un senyal de trànsit a punt de caure, és un equip d’emergència qui va fins al lloc dels fets i el senyalitza per evitar que ningú no prengui mal fins que no s’arregli.
Cada cop més elements a mantenir
Des d’Espai Urbà asseguren que els equips treballen diàriament per anar reparant tot el que està en mal estat, però també recorden que cada vegada tenen més elements a mantenir com, per exemple, els nous coixins berlinesos o les pilones que protegeixen les noves terrasses de bars a la calçada. Segons Pere Malgrat, “sempre diem que necessitem més diners per gestionar tot el que portem, ja que cada vegada va augmentant el nombre de coses a mantenir a la via pública”.
El cas de les escales mecàniques
A diferents zones de la ciutat, on hi ha molt de desnivells des de fa molts anys, s’hi han instal·lat escales mecàniques i ascensors que faciliten els trajectes als ciutadans. Moltes d’aquestes estructures, un cop s’espatllen, poden estar mesos parades.
El que pot passar és que l’avaria sigui deguda al mal funcionament d’una peça que no estigui en estoc. I potser es tracta d’una peça que ja gairebé no es fabrica perquè l’escala té de 20 anys. I és per això que, de vegades, es demora la reparació més del que ens agradaria