És una de les parades de metro més antigues de la ciutat. L’estació de Fontana compleix 90 anys i és l’única de la línia del Gran Metro que conserva les rajoles que es van col•locar el 1924. ALEX REYES, Andana Central, Associació d’Amics del Metro de Barcelona “El Gran Metro es va inspirar una mica en el metro de Madrid que aleshores es va inspirar en el metro de París i va voler ornamentar les estacions de manera que semblessin una cosa més acollidora, perquè als anys 20 això de ficar-se sota terra era una cosa complicada.” Les rajoles mantenen el logotip i els colors corporatius de l’empresa Gran Metropolità de Barcelona. De fet, aquesta companyia volia fer de Fontana el seu centre administratiu. ALEX REYES, Andana Central, Associació d’Amics del Metro de Barcelona “Preveia construir un edifici de cinc plantes, amb un estil monumental, amb un templet a la cantonada. L’edifici administratiu no s’arriba a construir, perquè poc temps després de la inauguració del primer tram del metro es va subarrendar l’explotació a tramvies de Barcelona.” L’estació té un únic vestíbul, però una gran quantitat d’escales i túnels que baixen a gairebé 20 metres de profunditat. Aquesta ubicació al subsòl la va fer important durant els bombardejos de la Guerra Civil. ALEX REYES, Andana Central, Associació d’Amics del Metro de Barcelona “No totes les estacions de metro són aptes, s’ha de tenir en compte la profunditat i també la distribució de l’accés, és a dir, com més recaragolat millor, igual que en els refugis antiaeris. Fontana va ser una de les agraciades, per entendre’ns, Lesseps, també.” L’estació deu el seu nom a una font situada en una finca de Gràcia durant el segle XVIII. I durant gairebé 100 anys ha estat un punt d’entrada i sortida de la Vila.
Les rajoles es van col·locar en aquesta primera línia de metro per fer més atractiva la idea de baixar al subsòl. La línia de Barcelona es va inspirar en el metro de Madrid i París amb aquesta idea d’ornamentar les estacions. Les rajoles mantenen el logotip i els colors corporatius de l’empresa Gran Metropolità de Barcelona. Aquesta companyia tenia la idea de fer a Fontana la seva seu administrativa amb un edifici de cinc plantes i un baix que donés accés al servei de metro. Finalment, aquesta construcció no tira endavant, ja que el primer tram de metro es va subarrendar a Tramvies de Barcelona, que ja hi tenia la seu. L’estació té gairebé 20 metres de profunditat i durant la Guerra Civil va servir de refugi antiaeri per la seva distribució d’accés i la forma recaragolada per baixar a les andanes.
Després de gairebé un segle l’estació no ha canviat tant a les andanes, sí que ho ha fet als vestíbuls, ja que s’han modernitzat, però continua sent un dels punts d’entrada i sortida a la Vila de Gràcia més importants. El nom de Fontana prové d’una finca situada al mateix punt al segle XVIII, coneguda com La Fontana per la font que hi havia als jardins.