L’Ineos Britannia té un grup d’uns 40 enginyers que treballen cada dia per deixar en les millors condicions l’AC75. Entre ells hi ha l‘Anna Mir, una enginyera barcelonina especialitzada en dinàmica de fluids computacionals, que està vivint a casa la Copa Amèrica de vela. “Per optimitzar al màxim el vaixell, fem simuladors de fluids en 3D per simular com anirà per l’aire i trobar la millor forma per afrontar les condicions d’aquí Barcelona”, explica l’enginyera. L’equip britànic és a només una victòria de classificar-se pel gran duel final davant el defensor del títol, l’Emirates Team New Zealand. “Hi ha molta tensió veient les regates, ara estem agafant aire per intentar guanyar aquest divendres, 4 d’octubre”, explica Anna Mir.
Reunions diàries per analitzar com ha navegat l’AC75 i canvis amb poc marge
Els enginyers són una part molt important pels equips durant els dies de competició de la Copa Amèrica. La seva feina comença un cop acabades les regates. “Agafem les dades del vaixell i també les que ens arriben dels contrincants. Les analitzem i intentem tenir preparat pel dia següent un full de ruta per fer una reunió amb els tripulants i decidir si s’han de fer canvis per navegar millor. És un ritme alt i estressant”, confessa Anna Mir. L’enginyera de l’Ineos Britannia explica que “hi ha coses que estan fixes i no poden canviar”, però que en d’altres “tenen llibertat”. “La feina més grossa l’hem feta abans, durant tres anys previs en els quals s’ha decidit quin foil faríem, quin casc… Ara el que modifiquem són detalls per ajustar com naveguem, a quina velocitat, si més amunt o més avall”, explica Mir.
Són molts els ulls que estan posats en el funcionament de l’AC75. “El vaixell té molts sensors. Hi ha una sala de control amb un enginyer de cada equip i cadascú està pendent que tot funcioni bé” ,explica l’Anna Mir. El marge per dur a terme les modificacions, però, és molt curt. “Cada dia estem canviant coses, amb les simulacions tenim com a molt dos o tres dies”, explica l’enginyera de l’Ineos Britannia. Un dels aspectes a tenir en compte són les condicions meteorològiques i marítimes de Barcelona. “Des d’un primer moment vam tenir present que s’havia de navegar amb onades. Tot i això, en aquesta època de l’any, és molt difícil saber quines condicions hi haurà cada dia. Està sent tot un repte“, ha confessat.