A principis del 2024, la unió de comerciants Som Sant Antoni va engegar un projecte que consistia a pintar persianes de comerços associats amb l’objectiu, entre d’altres, de remarcar la figura dels comerciants del barri. El districte de l’Eixample està acompanyant aquests botiguers en la seva tasca i ha subvencionat amb 18.000 € la campanya, que sota el nom “Som barri, som comerç” també busca dignificar l’estat de les persianes i oferir una imatge més amable del barri. Som Sant Antoni ha contractat l’artista Daniel Thomàs perquè pinti un total de 22 persianes.
A banda de la decoració a les persianes, també s’està explorant la possibilitat de realitzar una ruta per tal d’observar-les i conèixer el barri.
Aquesta campanya té l’antecedent en la que es va realitzar l’any 2022 i que va tenir una gran acceptació entre els establiments comercials i els veïns. Aleshores, tal com recorda l’Ajuntament de Barcelona, es va contractar per part del districte de l’Eixample l’artista Lucas Amat i es van pintar un total de 26 persianes, amb motius icònics i característics del barri de Sant Antoni. Durant l’estiu del 2023, quatre d’aquestes 26 persianes van ser vandalitzades i objecte de pintades incíviques.
Codis QR amb vídeos dels botiguers
Més enllà de les persianes pintades i del lema, “Som barri, som comerç” és un projecte interactiu: cada persiana té instal·lat un codi QR perquè qui ho vulgui l’escanegi amb el seu telèfon mòbil i accedeixi a un vídeo exclusiu sobre el comerciant protagonista de la persiana.
En un comunicat, l’Ajuntament de Barcelona informa que l’Eixample assumeix tot el cost de l’actuació d’aquesta campanya personalitzada d’impuls i acompanyament al comerç de barri. L’Oficina de Promoció Econòmica de l’Eixample, que és la impulsora de la contractació, ha assumit el cost de 18.000 €. El consistori apunta que, si bé es tracta d’una actuació que no és un objectiu directe del Pla endreça, sí que respon de forma indirecta a la voluntat de millorar i garantir la qualitat de l’espai públic.