(EFE) L’aeroport de Barcelona-el Prat encara un estiu de vertigen en què espera batre rècords de passatgers, donant així per superat el sotrac provocat per la pandèmia, amb 50 rutes intercontinentals, la xifra més alta de la seva història. Són quatre rutes intercontinentals més de les que estaven actives el juliol de l’any passat i tres més que les que operaven abans de la irrupció de la covid, encara que no són una novetat d’aquesta temporada d’estiu, ja que l’aeròdrom català ja va arribar a aquesta xifra a finals del 2023.

Aquest mig centenar de rutes transoceàniques i l’oferta total de 208 destinacions operades per 92 companyies donen idea de la puixança d’aquest aeroport en ple debat sobre si s’ha d’ampliar i com cal fer-ho.

Una vintena de rutes a Amèrica i sis a Àsia

El continent americà és el que concentra més destinacions intercontinentals (19): Atlanta, Boston, Los Angeles, Miami, Nova York JFK, Nova York Newark, Filadèlfia, San Francisco, Washington, Dallas, Chicago, Montreal, Toronto, Calgary, Mèxic, Bogotà, Buenos Aires, Sao Paulo i Santiago de Xile.

A continuació, es troba Àfrica (16): Fes, Marràqueix, Nador, Casablanca, Tànger, Rabat, Oujda, Ouarzazate, Tetuan, Alger, Orà, Banjul, Dakar, el Caire, Luxor i Tunísia. I els segueixen Àsia (6): Singapur, Seül, Pequín, Shenzhen, Hong Kong i Bakú; i Orient Mitjà (9): Amman, Beirut, Tel-Aviv, Abu Dhabi, Dubai, Doha, Riyadh, Jeddah i Kuwait.

El Prat s’acosta al límit teòric de passatgers

Després de fregar al 2023 els 50 milions de passatgers, el Prat va superar el novembre passat, per primera vegada, els viatgers d’un mateix mes del 2019, abans de la pandèmia, i en els quatre primers mesos d’aquest 2024 ja ha arribat als 16 milions de passatgers, un 13,2 % més que en el mateix període de l’any passat.

Fonts del sector apunten que l’aeroport del Prat s’acosta al seu límit teòric, cosa que es pot apreciar fàcilment per la presència de passatgers a les instal·lacions i l’índex d’ocupació dels vols, assenyalen les mateixes fonts.

La directora de l’aeroport de Barcelona, Eva Valenzuela, ha explicat diverses vegades que el límit teòric de capacitat d’aquestes instal·lacions és de 55 milions de passatgers (33 a la T1 i 22 a la T2), encara que a efectes pràctics podria arribar a superar-se (el 2017, a tall d’exemple, la T2 va sumar 33 milions de viatgers).

Tots els índexs d’ocupació, a l’alça

La programació de la temporada d’estiu 2024 de l’aeroport Josep Tarradellas, que va del 31 de març al 26 d’octubre, preveu ja creixements de dos dígits tant en seients oferts com en operacions comercials. Així, els seients que s’ofereixen arriben als 42,2 milions, un 11 % més que el 2023; els que estan a disposició en vols internacionals pugen un 13,2 % i els de vols domèstics, un 4,8 %.

En conjunt, s’esperen 216.200 operacions comercials, un 10,8 % més, amb un increment més gran en els vols internacionals (+13 %) que en els nacionals (+4,8 %). Per zones geogràfiques, s’ofereixen més de 530 milions de seients per al mercat Àsia-Pacífic, un 40,1 % més; i més de 2.100 milions per a Amèrica del Nord, un 35,6 % més.