A partir del 12 de novembre, i de forma semipermanent durant almenys dos anys, s’instal·la a la segona planta del Museu del Disseny de Barcelona l’exposicióModernisme, cap a la cultura del disseny”. La mostra, que exposa 370 peces del fons propi i de donacions particulars, vincula el naixement de la cultura del disseny a Catalunya al modernisme.

“L’exposició és una bova mirada al modernisme des del disseny o al disseny des del modernisme”, explica una de les comisàries de l’exposició i directora del museu, Pilar Vélez. La mostra situa el modernisme en el marc de l’Art Nouveau europeu, però n’acentua la singularitat. “A diferència de l’Art Nouveau europeu, el modernisme vindica l’artesanat, però no per produir peces úniques”, comenta la també comissària Mireia Freixa.

Peces destacades

Entre les peces destacades hi ha un conjunt de mobles del menjador de l’arquitecte Jeroni Granell que va projectar ell mateix; peces i documentació de la firma Escofet, la primera empresa que va integrar el concepte de disseny en la seva activitat; un escó de Gaspar Homar provinent de la Casa Lleó i Morera; els dibuixos originals de les marqueteries de la mateixa casa, o diverses peces de Gaudí.

L’exposició va més enllà del modernisme i desplega també peces del noucentisme i el racionalisme, amb voluntat de mostrar certa continuïtat pel que fa a la revaloració d’allò artesanal i de la identitat catalana. N’ és un exemple el llum Déco de laca urushi de Lluís Bracons o la butaca de braços del GATPAC (Grup d’Arquitectes i Tècnics Catalans per al Progrés de l’Arquitectura Contemporània) destinada al Pavelló de la República de l’Exposició Internacional del 1937.

Per reblar el clau, s’exposen al final reedicions de peces clàssiques del modernisme, com uns models de cadires de Gaudí que es van comercialitzar als anys 70.