Un equip internacional d’investigadors ha descobert l’estrella Eärendel, la més antiga i llunyana que mai s’havia observat fins ara. Una fita històrica que han aconseguit a través del telescopi Hubble, desenvolupat per la NASA i l’Agència Espacial Europea. Ha estat localitzada a 12.900 milions d’anys llum de la Terra. El descobriment s’ha anunciat aquest dimecres a la tarda i s’ha publicat a la revista ‘Nature’.

Foto: NASA

L’estel ja no existeix, perquè es va formar quan l’Univers era encara molt jove i només tenia un 10 % de la seva edat actual. Segons els experts, va explotar fa milions d’anys, però la seva llum va ser tan potent que encara és visible i l’han pogut detectar. L’última troballa d’aquestes característiques es va fer el 2018, quan es va descobrir l’estel Ícar. En aquest cas, però, estava situat a 9.000 milions d’any llum.

Milions de vegades més brillant que el Sol

Segons han explicat alguns dels investigadors que han participat en la recerca, Eärendel seria molt més potent i milions de vegades més brillant que el Sol. A més, multiplicaria 50 vegades la seva massa. El descobriment permetrà conèixer com es van originar les formacions estel·lars. “Estudiar Eärendel serà una finestra a una era de l’univers amb la qual no estem familaritzats. És com si haguéssim estat llegint un llibre interessant, però començant pel segon capítol i ara tenim l’oportunitat de veure com va començar tot”, ha afirmat Brian Welch, de la Universitat Johns Hopkins, que ha liderat l’equip científic.

En la troballa hi han participat investigadors del CSIC. Yolanda Jiménez, de l’Institut d’Astrofísica d’Andalusia, diu que “per preveure si la brillantor de l’estel es mantindrà els propers anys” encara caldrà seguir estudiant-lo. Tot i això, les dades apunten que encara podria brillar uns quants anys més i, ara, el següent pas, serà estudiar-lo amb el telescopi James Webb.