La secció ‘Arxiu Barcelona’, del “bàsics” recupera cada dimarts el passat de la ciutat i les històries que hi habiten, amb el periodista cultural Toni Vall. En aquesta ocasió fem un recorregut al passat de la ciutat a través d’espais ja desapareguts.

Parlem del Tramvia Blau, el transport públic més veterà de Barcelona, que va entrar en servei el el 1901. Va deixar de circular per l’avinguda Tibidabo a principis de 2018, quan s’apropava als 120 anys d’història. També de la sala Gran Price, que va aixecar-se sobre la sala de ball la Bohemia Modernista, i es va inaugurar la nit de Cap d’Any de 1934. Era un punt clau de l’entreteniment de les classes populars, pel ball i també per la boxa i les sessions matinals de diumenge de lluita lliure.

L’últim hipòdrom per a classes populars a Barcelona va ser el Canòdrom Meridiana. Al carrer de Concepció Arenal amb l’avinguda Meridiana va estar ubicat durant 42 anys el que seria el darrer canòdrom d’Espanya. L’any 2004, l’Ajuntament de Barcelona es va declarar animalista i defensor dels drets dels animals. Aleshores van sorgir les mobilitzacions i les manifestacions a favor de tancar el canòdrom. El 21 de febrer del 2006 es va disputar la darrera cursa de llebrers. Pel mateix es va reconvertir la plaça de toros de Les Arenes. L’edifici es va inaugurar el 29 de juny del 1900.  La remodelació d’aquest edifici va ser un dels temes urbanístics més polèmics d’aquests darrers anys. Reconvertir l’edifici en un centre comercial i la llei de la Generalitat prohibint les “corridas” són dos fets que van posar punt i final a una plaça històrica.

Per últim, comentem la desaparició de les cadires per seure al principi de la Rambla. Durant més de 100 anys, van començar el 1891, la Rambla va comptar amb un centenar de cadires de pagament. Estaven situades a la zona de Canaletes i eren un negoci particular d’una família. El 7 de setembre del 2000, l’Ajuntament va decidir instal·lar-hi bancs i cadires públiques. Una decisió que va despertar certa polèmica.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a