Les curses de F1 al circuit de Montjuïc es van acabar a causa d’un tràgic accident a la recta de l’estadi l’any 1975. Ho va explicar Carles Bosch Ros, aficionat a la Fórmula 1 i testimoni dels fets, en aquest capítol del ‘Va passar aquí’, el març del 2018.
L’accident mortal
El 27 d’abril del 1975, Carles Bosch va assistir com a espectador, amb 15 anys, a aquella darrera cursa de F1. Era a la recta de l’estadi, la part més ràpida del circuit, el lloc on es va produir el fatal accident.
En aquest punt, els cotxes arribaven als 270 o 280 km/h. A la volta 26, el cotxe de Rolf Stommelen va perdre l’aleró posterior i això li va fer perdre el control del vehicle, que es va enlairar i va saltar la tanca anant a petar davant de l’actual Museu Olímpic. L’accident va causar quatre morts i mitja dotzena de ferits. Stommelen se’n va sortir, però va morir vuit anys més tard en un altre accident.
Dubtes previs a la cursa
Divendres, el dia anterior a la cursa, els pilots, encapçalats per Emerson Fitipaldi, es van negar a participar al Gran Premi per la manca de seguretat del circuit. Només dos pilots van sortir a fer unes voltes. Aquella nit, l’organització va treballar per corregir els problemes i dissabte el circuit estava en plenes condicions. Finalment, la cursa es va celebrar. Es van produir algunes sortides de pista i algunes topades, però el pitjor va ser el mortal accident de Rolf Stommelen.
Pel que fa a l’aspecte esportiu, Lelle Lombardi va acabar en sisena posició i, encara avui, és l’única dona que ha puntuat a la F1.
Un circuit amb història
Avui, davant del Museu Olímpic hi ha una placa que recorda la història del circuit de Montjuïc. Els primers grans premis que s’hi van celebrar estaven organitzats per la Penya Rhin cap als anys 30. Cap als anys 60, les curses a Montjuïc es van reprendre amb el campionat de F1. S’hi van celebrar quatre anys: 1969, 1971, 1973 i 1975. El traçat feia menys de quatre quilòmetres i la sortida era davant de l’Estadi Olímpic.
A partir de l’accident, no es va tornar a organitzar cap més cursa al circuit de Montjuïc per la dificultat que comportava el muntatge dels elements de seguretat. Tampoc no es va celebrar cap més cursa de F1 a Barcelona fins 15 anys més tard.