Durant el segle XX, els cotxes es van convertir en els amos del carrers de la ciutat i va sorgir la necessitat de posar-hi ordre. El control del trànsit de la ciutat es va iniciar el primer terç del segle XX. Eren temps en què els semàfors funcionaven manualment i els urbans regulaven el trànsit des d’un pedestal. L’agent responsable del Museu de la Guàrdia Urbana de Barcelona, Mario Gómez ens ho explica en aquest capítol del ‘Va passar aquí’.

Els primers semàfors

A la cantonada del carrer d’Urgell amb Londres, al mig de la calçada, hi ha el semàfor més antic que es conserva de Barcelona. Però els primers que es van instal·lar eren d’un altre model. Es van posar el 1929, amb motiu de l‘Exposició Universal, i eren al carrer de Balmes, cantonada amb Provença. Fins a aquell moment, els vehicles circulaven lliurement i el trànsit només estava regulat per alguns urbans.

Semàfors a palanca i a corda

Els primers semàfors tenien una fase, temps d’espera, de tres minuts. Els conductors de l’època no estaven acostumats a esperar-se i se’ls saltaven en vermell. Per solucionar el problema, l’Ajuntament va posar un guàrdia urbà a cada semàfor i mitjançant una palanca manual, controlava el canvi de fase.

L’agost del 1929, es van instal·lar diversos semàfors al centre de la ciutat: plaça de Catalunya, Rambla, Gran Via, plaça d’Espanya i passeig de Gràcia. Aquests semàfors portaven un mecanisme de rellotgeria, al qual calia donar corda cada dia.

Urbans en templets

Amb el temps, els semàfors es van anar automatitzant. Però encara es compaginaven amb els templets que es posaven allà on encara no hi havia semàfor. En aquests templets, una mena de podis baixos, s’hi posaven els urbans que regulaven el trànsit a braç. La simple presència d’aquests urbans feia que vehicles i vianants complissin millor les normes de circulació.

La figura de l’urbà al seu templet era vista per la ciutadania com un membre més de la comunitat. Per això, quan arribaven les festes de Nadal, els veïns obsequiaven l’urbà amb alguna cosa de menjar típica d’aquestes dates.

34.000 semàfors

Actualment hi ha 34.000 semàfors a la ciutat de Barcelona. Estan regulats al control de trànsit de la plaça de Pi i Sunyer. El sistema està informatitzat i els canvis són immediats.

Avui, l’urbà per regular el trànsit ha desaparegut, exceptuant les ocasions especials, com ara les manifestacions.