Els telefèrics de Montjuïc han estat peces fonamentals en la transformació de la muntanya i la seva relació amb la ciutat.

El primer telefèric de Montjuïc

El primer telefèric de la muntanya de Montjuïc es va projectar els anys 20 amb motiu de l’Exposició Universal de Barcelona de 1929. Havia d’anar des de la platja de Sant Sebastià i el port de Barcelona, fins el recinte de l’exposició. A finals dels anys 20 es va fundar una empresa anomenada Ferrocarril Aéreo San Sebastián Miramar S. L. que va ser l’encarregada d’explotar aquesta nova línia. Un cop presentat el projecte, la junta del port de Barcelona se’n va adonar que les dues torres que havien de sostenir els cables sobre la zona portuària no eren prou altes i que el màstil d’algun vaixell hi podia topar. Per evitar-ho, es va fer un replantejament del projecte amb les torres més altes. Es va inaugurar el 1931, dos anys més tard del previst. 

El transbordador aeri del port, el primer telefèric urbà

Amb l’esclat de la Guerra Civil l’empresa va ser col·lectivitzada i en poc temps el telefèric va deixar de funcionar. Alguns testimonis asseguren que a una de les torres, a la de Jaume I, s’hi van instal·lar metralladores a mode de bateria antiaèria. El cert és que a conseqüència dels bombardeigs es van trencar alguns cables i una de les cabines es va precipitar al mar i no es va poder recuperar.

Durant la postguerra i fins els anys 60, el transbordador aeri va estar sense servei. Però en aquest període va patir alguns incidents. El 15 d’agost de 1957, un helicòpter de la VI Flota dels EEUU va topar amb el cable i en l’accident van morir tots els passatgers. Després d’aquest accident, les autoritats van decidir arreglar el telefèric i tornar-lo a posar en funcionament. Va tornar a funcionar el 1966. 

1970, noves telecabines

Durant els anys 60, l’ajuntament de Barcelona, amb Porcioles d’alcalde, va aprovar una remodelació de la muntanya de Montjuïc per convertir-la en un atractiu turístic. Entre els diversos projectes, hi havia el de la construcció d’un nou sistema de telefèric, que en realitat era un sistema de telecabines. Havia de comunicar el parc de Montjuïc amb Miramar i l’interior del castell. El nou telefèric el va inaugurar el general Franco el 1970

El 2004, TMB va tancar el telefèric per remodelar-lo i el va tornar a obrir el 2007 amb un gran èxit de públic.

Els transports per cable i els elèctrics a la muntanya de Montjuïc han contribuït a la seva transformació amb motiu de dos grans esdeveniments, l’Expo del 29 i els Jocs Olímpics del 92. Però també han servit per integrar la muntanya a la ciutat.

Ho va explicar Ricard Fernández, historiador i autor del llibre ‘Funiculars i telefèrics de Montjuïc’, en aquest capítol de ‘Va passar aquí’.