
Al passeig del Born comença la ruta de les prostitutes, segons explica l’exprostituta i divulgadora Violet Ferrer al Va passar aquí. Al segle XVII, amb l’esclat de la guerra dels Segadors i l’arribada de soldats i mariners, Barcelona es va convertir en un dels principals punts de prostitució del Mediterrani. Ferrer assenyala que “moltes vegades els mariners i els soldats buscaven bordells i s’equivocaven de casa” i, per aquest motiu, l’Església va decidir senyalitzar-los.
Les escultures dels bordells
Ferrer apunta que aquesta senyalització dels bordells es feia amb cares de pedra amb forma de serp, dimoni, medusa i altres elements relacionats amb el mar i el pecat. Un d’aquests exemples es troba a la façana que hi ha al carrer de Mirallers amb Vigatans, on hi ha una cara de pedra que fa referència a una medusa.
“Per la Inquisició, les putes eren dones amb poders sobrenaturals capaces d’anul·lar la voluntat dels homes i arrossegar-los al pecat”, destaca Ferrer. Per aquest motiu, afegeix, les titllaven com a bruixes i les cremaven a la foguera. Al carrer d’Avinyó cantonada amb Carabassa hi havia el bordell de Ca la Mercè, on Picasso va pintar el quadre Les senyoretes del carrer d’Avinyó, subratlla Ferrer.
La manifestació contra el tancament de l’urinari
Ferrer també recorda que el 1993 el col·lectiu trans de Les Carolines van fer una manifestació a la rambla de Santa Mònica i van depositar flors a les restes d’un lavabo públic que l’Ajuntament va retirar. Aquest urinari s’utilitzava per exercir la prostitució.
Ferrer continua la seva ruta pel Paral·lel amb el carrer Nou de la Rambla, on hi havia les cupletistes, que van tenir com a màxim exponent Raquel Meller. “A principis del segle XX no hi havia diners per fer grans teatres i van sorgir uns petits locals: els music-halls“, apunta Ferrer. Afegeix que les cupletistes hi feien el seu ball i “després alternaven amb els clients“.
Ferrer acaba la ruta reivindicant formats, com rutes o projectes com putiruta.com, que “permetin als col·lectius com les putes, que són importants a la història, articular-nos com a subjectes polítics i ser participants de la política de la ciutat”.