El primer carril bici de Barcelona va ser construït pels propis ciclistes que reivindicaven l’ús d’aquest mitjà de transport a la ciutat.

Una acció teatral per inaugurar el primer carril “pirata”

El 30 de maig del 1986, Amics de la Bici va construir a Gran Via de les Corts Catalanes amb Entença el primer carril bici de Barcelona. Va ser dins una campanya d’accions que aquesta associació duia a terme per reivindicar el carril bici i per forçar una millor posició en les negociacions.

Per fer el primer carril bici, van agafar pic i pala i van rebaixar les vorades que obstaculitzaven tant el pas de bicicletes com el de vianants. Després van pintar el terra amb unes plantilles on deia “carril bici” i s’hi veia el dibuix d’una bicicleta. També van fer una acció teatral, amb un alcalde fictici amb barret de copa inaugurant el carril i tot d’usuaris brindant amb cava.

Les primeres accions a favor del carril bici

L’any 1983, un grup d’usuaris de la bicicleta ja havien pintat de verd un primer carril bici “pirata” al passeig de Gràcia amb Diputació.

Amics de la Bici va començar les seves activitats un any abans de l’estrena del seu carril “pirata”, amb una passejada en bici pel passeig de Gràcia i Provença. El grup circulava creant un carril bici imaginari.

En aquella època, hi havia tan pocs usuaris de bicicleta a Barcelona que entre ells es coneixien i si veien una bicicleta lligada a un arbre, sabien de qui era. La majoria de persones els miraven amb escepticisme i només van començar a ser vistos amb normalitat amb el pas del temps, quan van començar a organitzar accions més multitudinàries, com l’Operació Ring Ring.

El primer carril bici oficial

A conseqüència de les accions d’Amics de la Bici i de la pressió que exercien a l’Ajuntament, el mateix any 1983 es va fer el primer carril bici oficial. Es va fer al carrer del Consell de Cent i a Diputació, però en aquella època aquesta era una via adoquinada i conservava les vies del tramvia. Per acabar-ho d’adobar, l’Ajuntament va pintar les ratlles verdes per marcar el carril sobre les vies del tramvia. Evidentment, un perill per als ciclistes. A més, només es podia fer servir els caps de setmana. Més tard es va inaugurar un altre carril bici a la Diagonal, entre Francesc Macià i el Parc de Cervantes.

Les reivindicacions actuals

Els Amics de la Bici veuen molts problemes a la xarxa de carrils bici actuals: carrils no connectats, estrets, problemes a les cruïlles, etc. Malgrat tot, cada cop més gent fa servir la bicicleta per desplaçar-se per la ciutat. Estan convençuts que amb una bona xarxa, ben connectada i traient espai al cotxe, els usuaris augmentarien molt.

La reivindicació principal dels Amics de la Bici és la seguretat dels usuaris, normatives més justes i ciutats per a les persones. Ho va explicar Albert García, membre dels Amics de la Bici, en aquest capítol de ‘Va passar aquí’.