Escolta aquesta notícia

L’arquitecte Antoni Gaudí va projectar a l’edifici de La Pedrera el primer aparcament particular de Barcelona. Júlia Mas, coordinadora dels serveis educatius de La Pedrera, explica al Va passar aquí que “Gaudí es va avançar molt a les necessitats de la vida moderna i va crear al soterrani de La Pedrera un garatge, que va ser el primer en un edifici residencial“.

Una estructura amb forma de roda

Mas assenyala que el 1906 Gaudí va presentar a l’Ajuntament de Barcelona els plànols de La Pedrera, on va designar com a cotxeria l’espai del soterrani i les places d’aparcament les va anomenar box. El terra dels patis s’aguanta amb pilars lleugers de ferro colat: “És una original estructura de ferro que recorda una roda de bicicleta”, apunta Mas. En total, al soterrani hi ha 90 pilars: 16 són de ferro colat, una trentena de pedra calcària i, la resta, d’obra massissa.

Les places d’aparcament eren entre pilars, destaca Mas. De fet, un dels pilars es va suprimir perquè pogués entrar el Rolls-Royce que tenia un dels primers llogaters de l’edifici, el senyor Feliu. “El cotxe era tan gran i el radi de curvatura de la rampa era tan petit que el cotxe no hi cabia“, afegeix Mas.

Un aparcament amb diferents usos

Durant la Guerra Civil l’edifici de La Pedrera es va confiscar i s’hi va instal·lar el Departament de Finances i Economia de la Generalitat de Catalunya. Aleshores al soterrani s’hi va ubicar un búnquer de formigó, que s’utilitzava com a refugi en cas de bombardeig. El 1975 es van fer unes obres a l’edifici per convertir l’espai del soterrani en La Pedrera Market, que tenia unes 50 botigues que anaven des de marroquineria, perfumeria i records fins a una llibreria.

Mas remarca que actualment el soterrani de La Pedrera “està força modernitzat” i s’utilitza com “sala polivalent“, on es fan “tot tipus d’esdeveniments i actes culturals”. Segons Mas, “aquest espai demostra que Gaudí era un visionari que realment va fer un espai molt modern“.