Al número 49 del carrer de Montseny, Manel Juanola Reixach va obrir a principis de segle la seva farmàcia, on va crear les primeres pastilles que porten el seu cognom i que han acabat sent tan famoses. Isidoro Martínez, director d’operacions d’Angelini Pharma España, explica al Va passar aquí que “quan es comencen a fabricar les pastilles Juanola l’èxit és immediat” i el primer any ja es van vendre 100.000 unitats.
L’èxit publicitari de les pastilles Juanola
Manuel Juanola Reixach era d’una família de Palafrugell i inicialment volia ser mariner, però la seva germana el va convèncer perquè estudiés farmàcia, assenyala Martínez. El 1906 va muntar el seu propi negoci i va voler “fer un producte contra el mal de gola”. Va partir de la regalèssia i hi va afegir “olis essencials“, remarca Martínez.
Entre les claus de l’èxit de les pastilles Juanola, Martínez assenyala que s’enviaven mostres als locutors de ràdio i cantants. Manuel Juanola també donava les pastilles per tastar a qualsevol persona que entrava a la farmàcia. A més, Manel Juanola “va ser dels primers que va fer anuncis de publicitat de les seves pastilles als cines de Barcelona”. Una altra de les claus va ser “el boca a boca”, afegeix Martínez.
De negoci familiar a farmacèutica internacional
Després de la Guerra Civil el laboratori es va traslladar al carrer de Martí, “on van estar durant 65 anys fabricant les pastilles”, apunta Martínez. A partir del 1990 “la tercera generació va voler fer un pas al costat”, subratlla Martínez, i van buscar inversors que volguessin comprar el laboratori. El 1997 Angelini Pharma España va comprar Juanola i va traslladar la fàbrica a unes noves instal·lacions a Sant Quirze del Vallès que podien produir milions d’unitats.
Martínez assegura que “actualment les pastilles Juanola es continuen fabricant igual que al carrer de Montseny”. El que ha canviat són els envasos, que al principi eren uns sobres i ràpidament es van posar les pastilles en una caixa, que primer era de metall i després va anar evolucionant.
Als anys 70 es va llançar la caixa icònica amb el missatge: “Pastilles Juanola: aclaren la veu, refresquen la boca“. Martínez destaca que “de la farmàcia Juanola de Gràcia només en queden els angelets“, que encara es poden veure a la façana de l’antic negoci.