Escolta aquesta notícia

Al Marionetarium del Parc d’Atraccions del Tibidabo hi ha la col·lecció de marionetes d’Herta Frankel. Pilar Gálvez, codirectora de la companyia de marionetes Herta Frankel, explica al Va passar aquí que aquesta artista va néixer a Àustria el 1913, on va estudiar ballet i cant. Va arribar a Barcelona el 1942 amb una companyia italiana i des d’aleshores es va establir a la ciutat.

El 1945 la va contractar la companyia Los Vieneses, d’Artur Kaps i Franz Johan, on va desenvolupar tota la carrera artística, primer com a ballarina i després com a marionetista. Als anys 60 va fer el salt a la televisió, on es va fer famosa al costat del personatge de la gosseta Marilyn.

De ballarina a marionetista

Gálvez assenyala que Los Vieneses era una companyia austríaca que “es van fer els amos del Paral·lel” perquè “eren molt innovadors i portaven unes escenografies impressionants”. Herta Frankel era ballarina, a més de cantant, i aquesta professió, apunta Gálvez, estava “una mica limitada per l’edat”, però ella tenia clar que volia continuar al món de l’espectacle.

Artur Kaps va veure l’actuació del titellaire de fils Harry Vernon Tozer a la cúpula del Teatre Coliseum i a partir d’aleshores va voler introduir les marionetes als seus espectacles. D’aquesta manera, el 1948, a la revista Sueños de Viena del Teatro Español del Paral·lel, la companyia Los Vieneses van estrenar les marionetes d’Herta Frankel.

El salt a la televisió

A finals dels anys 50 van proposar a Artur Kaps treballar a Televisió Española i va començar a fer programes de varietats i els primers programes infantils amb la seva companyia. El primer programa va ser Día de fiesta, amb les marionetes Pepito, Tía Cristina, Tonto i Gruñón. Però el personatge que li va donar més fama, remarca Gálvez, va ser la gosseta Marilyn, “un caniche impertinent que Herta manipulava”.

Gálvez recorda que el 1985, junt amb Fernando Gómez, va entrar a treballar amb Herta Frankel, que “ja es feia gran i necessitava manipuladors pels seus espectacles”. Explica que van descobrir diverses cistelles amb moltes marionetes i les van acabar utilitzant al programa. També van fer dues exposicions, una a Barcelona a la Sala Vienès el 17 de febrer del 1996, dos mesos abans de morir Herta Frankel.

L’arribada de les marionetes al Tibidabo

Quan Herta Frankel va morir, la Pilar Gálvez i el Fernando Gómez es van quedar amb les marionetes. El marionetista Oriol Pont explica que Fernando Gómez vivia a Montjuïc i, donant voltes per la terrassa, va veure “l’església del Tibidabo, es va il·luminar” i va tenir “la visió de dur-les cap al Tibidabo”. Un cop les marionetes van arribar al Tibidabo van buscar un espai on exposar-les i persones que poguessin aprendre a moure-les. I a partir d’aleshores es va crear un espectacle que cada hora es representava pel públic del parc d’atraccions.

Oriol Pont destaca que són marionetes dels anys 50, que requereixen un taller de restauració i un “equip mèdic” que s’instal·la al mateix Marionetarium. D’altra banda, Gálvez creu que “si Herta entrés per la porta del Marionetarium, se sentiria orgullosa de com ha continuat el seu llegat“.

Imatge de l'autor/a