El 4 de gener del 1975 es va descobrir al carrer de Wellington un magatzem fosc i ple de pols on hi havia les estàtues del doctor Robert i altres monuments catalanistes amagats pel franquisme. El fotògraf Pepe Encinas explica al programa Va passar aquí com va viure aquesta troballa.
El magatzem amagat
El 1940 els franquistes van desmantellar els monuments que “feien olor” de catalanistes. Sembla, assenyala Encinas, que l’alcalde Miquel Mateu i uns arquitectes municipals van tenir cura i amb molt secretisme van guardar les estàtues en uns barracons i els van tapiar.
Aquests fets es van oblidar fins que la premsa va començar a reclamar on estaven els monuments i el 4 de gener del 1975 es va convocar als mitjans per mostrar-los les estàtues del doctor Robert fetes per Josep Llimona.
Encinas explica que aleshores va anar a cobrir aquesta notícia com a fotògraf del diari Tele/eXpres al costat de Josep Maria Huertas Clavería. Encinas va moure unes pedres i va descobrir l’estàtua de Rafael Casanova i d’altres com la de la República, la de Pau Claris o el monument a Francesc Layret.
Restauració i restitució
Un cop descobertes aquestes estàtues, l’alcalde de Barcelona José María Socías Humbert va començar a col·locar-les al seu lloc originari. D’aquesta manera, el monument a Rafael Casanova va tornar al carrer d’Ali Bei, l’estàtua de Pau Claris a Arc de Triomf i el monument a Francesc Layret a la ronda de Sant Antoni. Encinas confessa que “és un plaer haver contribuït a fer aquesta troballa“.