Al número 5 del passeig de Colom, un mecànic anomenat Miquel Villalbí va crear, l’any 1903, la primera moto fabricada íntegrament a l’estat espanyol. Pere Ferrer Villalbí, besnet de Miquel Villalbí, en recorda la història.

El taller de bicicletes

El Miquel Villalbí va néixer a la Sènia, però va arribar a Barcelona de ben patit per instal·lar-se amb la seva família al barri de Sants. Quan va conèixer la que seria la seva esposa, es van traslladar a viure al carrer de Regomir. Al principi va muntar un taller de bicicletes a la plaça del Duc de Medinaceli. Més tard, va traslladar el taller al passeig de Colom, número 5, on crearia la seva motocicleta.

La moto Villalbí

El Pere Ferrer Villalbí creu que el seu besavi hauria anat a França cap al 1899, l’any que s’hi va celebrar l’Exposició Universal. Els ginys mecànics de l’Exposició l’haurien inspirat per crear la seva moto, però les dificultats que es va trobar per construir-la van fer que no arribés a ser una realitat fins a quatre anys després.

El Bonet, el primer cotxe amb motor d’explosió

La moto Villalbí era molt simple. Tenia un motor monocilíndric, amb els comandaments de gas, d’aire i d’avançar. A un costat, en una peça plana entre les cames, hi havia el dipòsit d’oli, la bobina, la bateria i la gasolina. El fet de tenir el motor tan baix li donava molta estabilitat. La suspensió era una forquilla elàstica molt bàsica, però molt eficient. La majoria de les peces les va construir ell mateix.

Villalbí no tenia una marca, per a aquest motiu, la seva moto va ser coneguda com la moto Villalbí. Va ser la primera moto fabricada íntegrament a Espanya, però en aquella època ja es fabricaven motos, sobretot a França.

En total, es van arribar a construir set motos Villalbí. Les dues primeres van ser per a ell i per a un amic. La resta, es van comercialitzar. Costaven unes 1.2000 pessetes. Avui, l’única d’aquelles set que es conserva es troba al Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa.

La dificultat per trobar peces i el temps de fabricació de cada unitat —que li treia hores de dedicació al negoci del taller de bicicletes— van fer que abandonés el projecte. Més endavant, Villalbí es va dedicar a la distribució i reparació de marques estrangeres, sobretot les Decauville franceses.