Escolta aquesta notícia

Al carrer d’Escornalbou, 31, al barri del Guinardó, va créixer el dibuixant Josep Cabrero Arnal. El president de la Cooperativa Cultural Rocaguinarda, Àngel Campabadal Solé, explica al Va passar aquí que Cabrero és “un dibuixant poc conegut al nostre país, però que va triomfar a França” amb el personatge del gos Pif.

Els primers dibuixos

Cabrero va néixer el 6 de setembre del 1909 al poble de Castilsabás, a Osca, però la seva família es va traslladar a Barcelona quan ell era petit “per buscar millors oportunitats”, assenyala Campabadal. Afegeix que quan anava a l’escola, Cabrero deia que “era un col·leccionista de zeros, perquè li interessava molt poc estudiar” i aprofitava “els marges del llibres” per omplir-los de “dibuixets”.

Campabadal apunta que “els seus personatges estan inspirats en el dibuixos animats d’aquella època que venien dels Estats Units, com el gat Fèlix“. Posteriorment, destaca Cabrero, també tenen l’estil Disney. Amb 18 anys un editor li va comprar els primers dibuixos i va acabar publicant a revistes catalanes com L’Esquella de la Torratxa, El Papitu i Kikiriki.

Exili a França

L’any 1937, Cabrero va anar a lluitar al front, on el van ferir. Durant la retirada es va exiliar a França i va acabar enrolant-se a les companyies de treballadors estrangers. Quan l’exèrcit alemany va envair França, el van enviar al camp de Mauthausen al gener del 1940.

Campabadal explica que Cabrero va arribar a aquest camp de concentració amb 7.000 catalans més, però els alemanys li van trobar uns dibuixos eròtics i va acabar dibuixant per ells. D’aquesta manera, assenyala Campabadal, Cabrero es va lliurar de la pedrera, on van morir desenes de milers de persones.

Després de la guerra, les tropes americanes el van alliberar de Mauthausen i va acabar dibuixant pel diari comunista L’Humanité. A aquestes planes va publicar les tires còmiques del gos Pif, que era una continuïtat del gos Top, que ja havia començar a dibuixar a Catalunya. Campabadal remarca que el gos Pif es va convertir en “el personatge de joventut d’una generació de francesos“.

Però Campabadal lamenta que Cabrero “és un oblidat aquí, tant pel règim anterior, el franquisme, com per la democràcia”. Per aquest motiu, els veïns del barri del Guinardó han volgut recordar la seva figura amb un llibret il·lustrat que recull part de la seva “trajectòria vital i artística”.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a