Malgrat estar completament construïda, l’estació de metro Gaudí a Barcelona no ha entrat mai en funcionament. Ramon Lascord, historiador i coautor del llibre El metro Sagrera-Vilapicina-Horta. 1959-2019, assenyala al programa Va passar aquí que aquesta parada va quedar inutilitzada a causa d’un “gran nyap” perquè es van unir provisionalment dues línies que havien d’anar per separat.

La unió provisional de la Línia 5 i la Línia 2

L’estació de metro Gaudí es troba a tocar del temple de la Sagrada Família, just a la cruïlla entre els carrers de Lepant i del Rosselló. Aquí hi ha els dos accessos a l’única estació de metro de Barcelona que, tot i estar acabada i totalment construïda, assegura Lascord, “no ha entrat mai en funcionament”.

Segons el Pla de metros del 1966, en aquest punt s’havien d’unir dues línies. D’una banda, la Línia 5 que venia de Collblanc i Sants pel carrer de Provença i havia d’arribar fins al Clot, la Verneda i Badalona. D’altra banda, des d’Horta i Maragall arribava la Línia 2.

Tota aquesta infraestructura s’estava construint a finals dels anys 60, però quan van arribar al punt de l’avinguda de Gaudí es van trobar la muralla de Barcelona i això va impedir continuar la Línia 2 per la zona de Sant Antoni. A més, la Línia 5 també es va veure compromesa per la falta de pressupost.

En aquella època, la construcció de les estacions i els túnels anava a càrrec del Ministeri d’Obres Públiques, que va decidir unir provisionalment les dues línies i explotar-les com una de sola. Però quan es va prendre aquesta decisió, remarca Lascord, “no es va tenir en compte que el futur encreuament havia de ser a diferent nivell“. Això va provocar que aquesta unió provisional acabés sent definitiva i l’estació Gaudí no s’inaugurés ni s’explotés mai, ja que estava al costat de la de Sagrada Família.

Les altres estacions “fantasma”

Lascord recorda que a Barcelona hi ha set estacions de metro i diversos túnels “fantasma”, com les de Correus, Ferran, Banc i la Bordeta. Assenyala que una manera de detectar l’estació Gaudí és a través del soroll del tren, que canvia just abans d’arribar a Sagrada Família perquè s’entra en una espai més ample on hi ha les andanes. També acostuma a haver-hi algun punt de llum que indica que passem per l’estació inutilitzada de Gaudí.

Lascord afegeix que el cas de l’estació Gaudí és únic i “ha quedat com un símbol que tenir una estació acabada, construïda i finalitzada a punt d’utilitzar no és garantia que hi acabi parant un tren“.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a