Al segle XIX, Clotilde Cerdà, una artista de fama mundial, va aprofitar la música per desafiar les lleis del moment i canviar el futur de les dones de la seva època.

Clotilde Cerdà va trencar tots els tòpics de la feminitat

Va néixer a Barcelona el 1861 i era filla il·legítima d’Ildefons Cerdà, l’urbanista de l’Eixample. Va ser una nena prodigi que ben aviat va dominar l’arpa, el seu instrument. Als nou anys va debutar amb l’orquestra de Richard Straus a Viena. El seu domini de l’arpa li permet fer concerts arreu del món.

Esmeralda Cervantes

Va utilitzar el pseudònim d’Esmeralda Cervantes. Victor Hugo, quan la va veure actuar, la va batejar amb el nom d’un dels personatges més coneguts, Esmeralda, i la Reina Isabel II, també durant una actuació, li va posar el segon nom de Cervantes.

Més enllà de la música, Clotilde Cerdà va lluitar per l’emancipació de la dona i també va donar suport a moviments socials com l’antiesclavitud i contra la pena de mort. Va fer les Amèriques abans de la independència de Cuba i quan va tornar a Barcelona, va impulsar l’Acadèmia de Ciències, Arts i Oficis de la Dona l’any 1885 per trobar sortides professionals a les dones de la ciutat. L’aventura va durar un o dos anys per manca de suport econòmic, però inspiraria projectes com el de Francesca Bonnemaison el 1910.Va inaugura l’Acadèmia de Ciències, Arts i Oficis per a la Dona, on forma 300 dones durant 2 anysVolia potenciar els oficis entre les dones per facilitar l’emancipació i va arribar a formar 300 dones, però la manca de suport econòmic li va obligar a tancar l’acadèmia.