Escolta aquesta notícia

A la cantonada del carrer del Montseny i Gran de Gràcia hi ha el cartell històric del Conservatori Femení. El periodista Toni Vall explica al Va passar aquí que aquesta cartell “és un resistent al pas del temps i que està entossudit en no desaparèixer de la fesomia de la ciutat i de l’estima dels graciencs i dels barcelonins”.

El conservatori d’Alícia de Larrocha

Vall assenyala que “no està documentada del tot la data d’obertura” del Conservatori Femení, “però es creu que va ser cap als anys 10 del segle XX”. La iniciativa va estar patrocinada per la infanta Isabel, neboda del rei Alfons XIII i, per això, també es coneixia com “el conservatori de la infanta”.

Vall remarca que una de les alumnes que hi va estudiar va ser la gran pianista Alícia de Larrocha, que hi va entrar gràcies a la seva tieta Carme Larrocha, professora del conservatori.

L’Orquestra Femenina de Barcelona

L’any 1932 una de les mestres del Conservatori, Isabel de la Calle, va fundar l’Orquestra Femenina de Barcelona, formada només per dones. Vall destaca que “va ser la primera orquestra femenina de l’estat espanyol“. Va fer actuacions a les principals ciutats i capitals de Catalunya, però remarca especialment la que va tenir lloc a la Biblioteca Popular de la Dona.

El Conservatori Femení i l’Orquestra Femenina de Barcelona es van crear en un moment que la dona que estudiava música topava amb la dificultat que “pogués fer-ho adreçada a la professionalització“, destaca Vall.

El Conservatori Femení va estar en funcionament fins als anys 70, quan se li perd la pista i es produeix el tancament, que tampoc no està documentat, assenyala Vall. Remarca la sort de tenir el testimoni del cartell, que explica “què va passar aquí” i és també una petjada de com funcionava la publicitat de l’època a l’espai públic.

Imatge de l'autor/a