A La Casa Elizalde, al carrer de València, 302, van viure Carme Biada i Arturo Elizalde, que estaven al capdavant d’una de les empreses més importants de fabricació d’automòbils de principis del segle passat i també de motors d’aviació. Antonio Capella Elizalde, besnet de Carme Biada i president de la Fundació Elizalde, explica al Va passar aquí que, després de la mort prematura del seu marit, Carme Biada podia haver tancat l’empresa i viure de rendes, però “va posar-se a la pell dels més de 300 col·laboradors de la fàbrica Elizalde i va continuar endavant“.

Dels cotxes als motors d’aviació

Carme Biada va néixer a Barcelona i l’Arturo Elizalde a Cuba, tot i que tenia arrels franceses. Es van conèixer quan ell va venir a una fira a Barcelona. Capella explica que van viure un temps a cavall entre París i Barcelona fins que el 1912 Arturo Elizalde va fundar la seva fàbrica i el 1914 va sortir al carrer el seu primer automòbil dissenyat i fabricat íntegrament a Barcelona. Sota el nom de Fábrica Española de Automóviles Elizalde van crear el Tipo 20 que, en la versió cabriolé, va ser adquirit pel rei Alfons XIII.

Amb la mort prematura d’Arturo Elizalde, el 1925, Carme Biada va agafar les regnes de l’empresa però va acabar readaptant el negoci a la fabricació de motors d’aviació, per la impossibilitat de competir amb els vehicles estrangers. Capella assenyala que Biada era mare de nou fills, molts del quals col·laboraven de forma activa a la fàbrica.

Col·lectivització de la fàbrica durant la República

Durant la Guerra Civil, explica Capella, la fàbrica Elizalde va ser col·lectivitzada i van passar a fabricar-se motors d’aviació pel bàndol republicà i també munició. Durant aquesta època, l’entorn de la fàbrica, situada al passeig de Sant Joan, va ser bombardejat.

Capella remarca que Carme Biada “va ser una de les primeres dones empresàries a Catalunya” i reivindica que “ha estat injustament oblidada quan el seu llegat va ser enorme i la seva valentia per impulsar un projecte empresarial va ser impressionant”.

Imatge de l'autor/a