Francesc Bonet va deixar bocabadats els barcelonins amb el primer cotxe a motor que va circular per la ciutat. Al carrer de la Diputació 178, hi havia la fàbrica tèxtil de Francesc Bonet i Dalmau, el lloc on va construir el primer cotxe amb motor d’explosió de la península Ibèrica, com ens explica al ‘Va passar aquí‘ la periodista Cristina Serret.

Visita a l’Exposició Universal de París

El 1889, Bonet tenia 49 anys i la seva fàbrica tèxtil funcionava a ple rendiment. Aquell any, se’n va anar a visitar l’exposició universal de París, l’aparador dels grans avenços industrials de l’època. Bonet es va interessar, sobretot, pel pavelló del petroli, probablement perquè ell era enginyer industrial. En aquest pavelló hi va veure diversos models d’automòbils a vapor i també un model Benz que funcionava amb motor de gasolina.

Bonet va tornar de París amb un motor d’explosió i, només arribar a casa, va començar a dibuixar els primers esbossos del que seria el primer cotxe a motor de la península ibèrica. En només dos mesos, l’estat li va concedir la patent per fabricar el seu vehicle per un període de vint anys.

Imitant el cotxe de Karl Benz

Reproducció del ‘Bonet’, el primer cotxe que va circular a Barcelona

Bonet va començar a fabricar el seu cotxe imitant el que Karl Benz havia fet el 1886 i que va ser el primer de la història. Tot i que en principi s’havia plantejat que tingués quatre rodes, va acabar construint un tricicle, probablement per les dificultats tècniques que es va trobar durant el procés de construcció.

Cap a l’estiu de 1890, Bonet va estrenar el seu cotxe al passeig de Gràcia. La sorpresa dels vianants que van veure passar un carruatge sense cavalls devia ser majúscula. En aquella època ja es tenien notícies de vehicles d’explosió a d’altres països, però tot el què arribava eren catàstrofes i sinistres. D’aquell primer viatge només se’n conserva una fotografia on hi apareix Bonet al volant del seu automòbil acompanyat de tres persones més.

El Bonet, tot i ser un vehicle pioner, tenia poca potència i li costava superar els desnivells. A més, feia molt de soroll i treia molt de fum.

Sense rastre del primer cotxe

A dia d’avui, només hi ha tres documents que acrediten la fita de Bonet: la fotografia, els plànols de la patent, i uns altres plànols que es van publicar l’any 1930 i que devia reproduir alguna persona a partir de la fotografia.

Malauradament, mai no s’ha pogut trobar aquell primer cotxe de Francesc Bonet, ni se sap què en va fer quan va comprovar que funcionava.

Avui, podem saber com era aquell cotxe perquè Salvador Claret, que té una important col·lecció de cotxes a Sils, en va fer una reproducció a escala real. A la seva exposició es poden comparar els plànols amb el cotxe per comprovar com es va anar simplificant el model a mesura que es construïa.

Bonet va morir l’any 1898. Al tombar el segle, la indústria del cotxe es va començar a desenvolupar. Però el cotxe de Bonet no va ser una referència per aquesta indústria. El fet que morís només nou anys després de presentar el cotxe i que no es trobés documentació sobre el projecte, fa pensar que, o bé no va tenir temps de desenvolupar-lo, o bé que la documentació es va perdre.

En qualsevol cas, queda acreditat que Bonet va ser el primer a passejar-se pel passeig de Gràcia amb un vehicle a motor davant dels ulls d’uns barcelonins incrèduls. Per aquesta fita, Bonet va ser conegut com “l’home del carruatge sense cavalls”.