MARTA COMAS, àrea d'Innovació del Consorci d'Educació "Centrar els aprenentatges en el propi infant, que ell tingui la iniciativa, que l'aprenentatge també és emocional, que s'hi senti concernit, que l'aprenentatage estigui molt connectat amb l'entorn, que l'aprenentatge és social, quan fem les coses amb els altres les aprenem millor que quan les fem sols, que tinguin sentit, que estiguin vinculats amb la ciutadania... Si seguim fent classes magistrals i seguim estant asseguts d'un en un, si seguim passant hores escoltant sense dir res, estan en contradiccó amb aquests principis" LOURDES MATEU, directora de l'Escola Fort Pienc "Si ja hi ha un petit grup que s'engresca, farem taca d'oli. Si aquest petit grup fa la seva feina i va començant a innovar, la resta d'escoles, si se'ls deixa un espai on pugui explicar les seves experiències, anirem caminant i tot l'equip docent s'anirà contagiant d'aquest canvi."

La innovació pedagògica, que alguns centres han començat a desenvolupar els darrers anys, es vol estendre arreu de la ciutat. El projecte porta el nom de Xarxes pel canvi i aquest 2017 implicarà 152 escoles. Es distribuiran 19 xarxes territorials d’entre sis i 10 centres cadascuna, on s’aportaran experiències i es farà formació en innovació pedagògica. Les sessions, entre cinc i sis cada any, estaran dirigides per experts del Consorci d’Educació i comptaran amb la presència de dos representants de l’equip directiu de cada centre.

La primera fase començarà aquest mateix any amb la incorporació de les escoles que ja formen part d’Escola Nova 21 i d’Eines pel Canvi. Als cursos 17-18 i 18-19 s’hi sumaran entre 30 i 50 escoles més anualment i l’objectiu és que d’aquí a tres anys tots els centres públics d’educació obligatòria de la ciutat hagin fet el canvi. El projecte s’ha presentat aquest dijous amb la presència de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que ha assenyalat que “la clau de l’educació no és la competició, sinó la cooperació”. “No volem escoles estrella, sinó una galàxia d’escoles excel·lents”, ha afegit. A l’acte també hi ha assistit la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, que ha remarcat que la innovació ha de ser “sistèmica, no elitista”.

Els reptes que es fixa la iniciativa és acompanyar als centres, respectar els ritmes i projectes de cada una i afavorir que l’alumnat rebi una educació actualitzada, moderna i que respongui a la realitat actual. Es vol passar de l’ensenyament memorístic a noves maneres en què es treballi més en grup i els docents puguin fer una atenció més específica a cada alumne. En declaracions a BTV, la directora de l’àrea d’Innovació del Consorci d’Educació de Barcelona, Marta Comas, ha explicat la necessitat que l’aprenentatge “se centri en l’infant, s’hi senti concernit, que sigui també emocional, que estigui connectat amb l’entorn”. A més, ha afegit que és molt important l’aprenentatge “social”, perquè “quan fem les coses amb els altres aprenem millor que si ho fem sols”. Comas, en definitiva, ha sentenciat que es tracta d’aprendre “competències i no coneixements” i saber com resoldre situacions quotidianes. Comas ha afegit que “no hi ha un únic mètode, però sí un únic horitzó”.

De la seva banda, la directora de l’escola Fort Pienc, Lourdes Mateu, veu amb bons ulls aquesta iniciativa, i ha coincidit que cada centre ha de poder “aportar el seu granet de sorra” i el seu matís a l’hora d’implementar canvis en la metodologia. Respecte la viabilitat que nous models es facin realitat, ha assenyalat que totes aquestes propostes no es poden quedar en paraules i que cal actuar. Per fer-ho possible, ha demanat que l’administració “consolidi” els equips docents i que s’involucri en la formació dels nous mestres. Mateu s’ha mostrat convençuda que la gran majoria d’escoles se sumaran a renovar l’aprenentatge a les aules i ha assegurat que, “de fet, ja s’està fent”. Respecte a la possibilitat que els mestres més veterans puguin ser més reticents al canvi, per les inèrcies establertes, Mateu ha considerat que si “un petit grup s’engresca, es farà taca d’oli”.

A la jornada de presentació, que ha reunit diferents directors de centres educatius de Barcelona, s’han presentat els resultats d’una enquesta en què un 94 % de les escoles públiques asseguren estar vinculats a processos d’innovació. D’aquests, però, només un 14 % reconeix haver fet un “canvi profund” en aspectes pedagògics, metodològics i estructurals.