Evitar el consum innecessari de plàstics o altres elements d’un sol ús que deterioren el medi ambient. Aquest va ser l’embrió de Voilà, uns coberts comestibles dissenyats per la Laura Gispert quan era alumna d‘ELISAVA, l’Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona.

De moment, només es comercialitzaran els coberts que estan fets amb farina, aigua i llavors i que han tingut en compte tot tipus d’al·lèrgies i altres intoleràncies alimentàries.

Voilà ha guanyat el primer premi del programa Innofood 2020, impulsat per Barcelona Activa i Mercabarna. Els 12.000 euros del premi, la Laura els va invertir en el desenvolupament i producció dels coberts que es comercialitzaran en poques setmanes.

Coberts funcionals i gustosos

La Laura Gispert va gestar Voilà com a treball de fi de grau dels seus estudis a ELISAVA. De tot el procés de creació de Voilà, el més difícil ha estat trobar l’equilibri entre funcionalitat i gust.

Els coberts comestibles estan fets amb farina, aigua i llavors
Que siguin agradables al tacte a la mà, al tacte a la boca, que no barregin el sabor del cobert amb el de l’aliment que s’estigui consumint.
Laura Gispert, fundadora de Voilà

Altres reptes que s’han hagut de superar, segons explica la creadora dels coberts, és “que aguantin la humitat i que siguin resistents, suficientment durs”.

Treball conjunt de disseny i cuina

Voilà ha estat possible perquè l’Escola de Disseny ELISAVA fa anys que va incorporar al currículum escolar conceptes com medi ambient i sostenibilitat. La clau de l’èxit de Voilà, segons Mariana Eidler, tutora del treball de fi grau de la Laura Gispert, és la unió dels dissenyadors i els cuiners. “És evident que podem ajudar en moltes coses, però sobre tot la línia que tenim a l’ELISAVA vers el ‘food disseny’.”

El ‘food disseny’ pot resoldre problemes de l’alimentació del futur en molts aspectes.
Mariana Eidler, tutora de treball fi de grau ELISAVA

En un futur, la resta de la vaixella

Els coberts es comercialitzaran d’aquí a poques setmanes. Quan estiguin consolidats en el mercat s’ampliarà a la resta de la vaixella.

L’estratègia de negoci, segons ens explica la Laura és “arribar al gran consum, per això hem pensat en cafeteries, gelateries, establiments de menjar per emportar i supermercats en general”.