A la porta de l’Ateneu Sant Roc, uns nois fan petar la xerrada amb Pilar López, coordinadora del centre. Mentrestant, a dins comença una tarda d’activitats: hort, berenar comunitari, teatre… És el dia a dia a l’ateneu i una estampa molt similar a la que es va trobar Robert Prevost, ara el papa Lleó XIV, en les dues vegades que el va visitar, els anys 2016 i 2017. En aquell moment era el prior de la comunitat agustina al món.
I, precisament, acompanyat dels seus germans agustins va travessar la porta d’aquest oasi, en un barri, el de Sant Roc de Badalona, dels més humils de Catalunya i amb alta complexitat social. “La nostra missió és intentar transformar la vida de molta gent del barri”, subratlla Anna Vicente, directora de l’ateneu.

I així li ho van explicar i mostrar. “Ho va captar de seguida. Va tenir una sensibilitat molt especial i va entendre molt bé què és el que nosaltres fem”, recorda Vicente. “Fins i tot ens va felicitar per escrit”. El missatge de Prevost, que està custodiat per la comunitat agustina de Barcelona, deia així: “Molts laics ens donen un gran exemple i són els que millor responen a les exigències de l’Evangeli”.
Aquestes paraules ara, convertit en el papa de l’Església catòlica, agafen encara més rellevància. A Sant Roc ho valoren tot i que no cal que els ho recordi ningú. Ho saben generacions senceres que han trobat en l’ateneu un lloc on créixer com a persones. Els que hi van anar de petits hi porten ara els fills. “Tinc molts records de venir aquí de petit i la veritat és que els professors són molt bones persones”, recorda en José Manuel, veí del barri. Ara hi deixa la filla.

“Evitem molts conflictes”
El barri de Sant Roc es va construir per reubicar les famílies damnificades per les greus riuades de l’any 1962. Abans hi havia hagut barraquisme. “Va ser, per tant, un barri que va créixer amb gent molt diversa, procedent de diversos punts d’Espanya“, assenyala Anna Vicente. Posteriorment, afegeix, als anys 2000 hi va haver més onades migratòries “amb gent procedent de molts llocs del món, com la Xina, el Pakistan i el Marroc“, entre d’altres.
Aquesta diversitat fa encara més necessària la tasca de l’ateneu. “Evitem molts conflictes perquè fem que la gent es conegui i, sobretot, es reconegui”, subratlla Vicente. El centre també vol ser una oportunitat per a l’equitat al barri: “Volem donar oportunitats perquè tinguin feina i perquè se sentin part de Badalona i de Catalunya”.

Activitats per a tothom
L’Ateneu Sant Roc, que és una entitat laica, fa servir espais parroquials cedits per l’església de Sant Roc, liderada pels agustins. Al centre s’organitzen infinitat d’activitats dirigides a perfils molt diversos. Es fan, per exemple, formació de català per a dones del barri i tallers d’alfabetització digital. Per a infants i joves hi ha espais d’estudi i de joc, colònies, casals, teatre, activitats esportives, etc. També hi fan participar el barri amb l’Ateneu al Carrer.
