L'escola d'educació especial Vil·la Joana es va crear fa 90 anys. Va ser el primer centre públic a Barcelona i ara és tot un referent en aquest àmbit. Per això s'ha publicat un llibre que explica l'evolució de l'educació especial a través de la història del centre. Els primers alumnes d'aquesta escola eren nens cecs i sordmuts, però amb els anys es va anar especialitzant en la discapacitat psíquica. Ara els alumnes de Vil·la Joana són infants amb algun tipus de malaltia mental. Aquí reben una educació amb acompanyament psicològic. JOSEP ROTA, exdirector de l'escola Vil·la Joana "La finalitat última dels alumnes és que aprenguin, però perquè aprenguin aquest tipus d'alumnes és necessari uns prerequisits que van molt per la línia de tot un acompanyament psicològic." L'evolució des dels inicis ha estat constant. Fins i tot en el vocabulari. CRISTINA MASANÉS, autora del llibre 'Vil·la Joana 90 anys d'educació especial "En aquests informes, en aquests textos, quin tractament es donava a la paraula 'els anormals', 'els diferents', 'els deficients'? Aquesta anormalitat, només amb la forma de qualificar-la, ja s'estava qualificant molt el que era 'normal', posem cometes." Als anys 90 l'educació especial va viure un canvi significatiu: l'arribada de l'escola inclusiva. Però tot i això, avui dia la funció de l'escola d'educació especial ha continuat sent imprescindible. ENRIC FONT, director de l'escola Vil·la Joana "El nostre servei tan específic, penso que probablement no desapareixerà mai. Però que hi ha d'haver vincles i que hi ha d'haver cada cop més relació i que els mestres de l'especial puguin anar a l'ordinària i que els mestres de l'ordinària puguin venir cap aquí em sembla important, oi?" De fet, des de l'any 2000 Vil·la Joana també disposa d'un servei d'assessorament als professionals d'escoles ordinàries que ho necessitin. Diuen, a més, que amb la inclusió educativa no n'hi ha prou. Un dels reptes de futur és el camí cap a la inclusió social. JOSEP ROTA, exdirector de l'escola Vil·la Joana "Un dels drames és quan l'alumne acaba Vil·la Joana. Ha estat immers en un entorn inclusiu. Han fet el màxim per poder-lo acompanyar dintre d'aquest context d'inclusivitat, però es troba amb una societat que no és inclusiva en general."