El propietari d’un dels vaixells totalment cremats, Guillaume Dusaugey, ha assegurat aquest dilluns que els Bombers també li han admès “la seva responsabilitat en el segon incendi” i que va veure com quan se n’anaven “seguia sortint fum d’un dels vaixells cremats, que amb el vent i els litres de combustible que hi havia a l’aigua, va convertir-se en el segon foc”.

Aquest dilluns els gestors del Port Fòrum han explicat que el primer objectiu a partir d’ara és “reflotar els sis vaixells que hi ha enfonsats” per tornar a la normalitat “com més aviat millor”. Per començar, un equip de submarinistes especialitzats estudiaran, cas per cas, quina és la millor opció per retirar els vaixells cremats.

A partir d’aquí, i per no allargar els terminis, el port es planteja coordinar l’operatiu amb una única empresa, i d’acord amb les companyies asseguradores de cadascuna de les embarcacions, algunes de les quals tenen propietari i bandera estrangers. Tot i això, encara no se sap amb certesa quin dia començaran els treballs ni quants dies poden allargar-se ja que, a més, coincidiran amb els dies festius de la Setmana Santa.

Mentrestant, a l’aigua s’han posat barreres per evitar que s’escampin els líquids contaminants, un dispositiu que es mantindrà fins que s’hagin retirat els vaixells enfonsats, i mentre hi hagi risc de noves fuites de combustible dels dipòsits. L’últim pas de l’operació serà la neteja de les aigües contaminades.

A la zona afectada no hi queda ningú i s’hi ha establert un perímetre de seguretat. Efectius dels Mossos d’Esquadra i dels Bombers de la Generalitat hi han fet guàrdia tota la nit.  Protecció Civil de la Generalitat ja ha desactivat l’alerta del Pla especial d’emergències per contaminació de les aigües marines.

Durant tot el dia, nombrosos curiosos s’han acostat a aquesta zona del port del Fòrum per veure l’abast de les flames que diumenge al matí i a primera hora de la tarda van cremar i enfonsar sis vaixells i en van afectar quatre més.