(ACN) Famílies i persones que han patit sinistres a la carretera han homenatjat aquest diumenge els seus éssers estimats en un acte per commemorar el Dia Mundial en Record de les Víctimes d’Accidents de Trànsit. A més d’aquest homenatge emotiu, les víctimes d’accidents de circulació han reclamat prevenció, justícia i reparació. “No volem condols, promeses ni homenatges buits; volem decisions valentes, lleis que protegeixin i una justícia preventiva i reeducadora”, ha demanat Marilina Ferrer, directora de Stop Accidents.
El testimoni de familiars i víctimes
A l’homenatge, que s’ha fet al passeig Marítim de la Nova Icària, on hi ha el memorial, hi ha hagut una ofrena de flors, la lectura de poemes i escrits de familiars i víctimes i la interpretació de diversos temes musicals, entre els quals, El cant dels ocells, interpretat pel violoncel·lista Nico Cobos.
L’acte ha comptat amb el testimoni de familiars de víctimes de trànsit, que han explicat la commoció que es pateix després de rebre la notícia i el dolor amb el qual conviuen. També hi han participat persones que han sobreviscut a accidents, que han relatat com la vida els va canviar completament en uns pocs segons.
Demanen un pacte d’Estat
L’acte de record ha estat organitzat per les associacions STOP Accidents i P(A)T, que al manifest han reclamat el compromís polític amb la seguretat viària, amb un pacte d’Estat i amb la reducció immediata de la taxa màxima d’alcohol permesa. Entre les autoritats hi han assistit el tinent d’alcaldia de Seguretat, Albert Batlle, i la consellera d’Interior, Núria Parlon.
Treure el terme imprudent
Les entitats també demanen eliminar el terme imprudent del Codi penal quan es tracta d’un homicidi a la carretera. “El que és delicte, s’ha d’anomenar com a tal”, ha expressat Marilina Ferrer.
Per la seva part, la consellera d’Interior, Núria Parlon, s’ha compromès a treballar per a canvis legislatius que porten a prendre mesures en la gestió de les vies: “Reducció de la velocitat, col·locar radars amb la finalitat de reduir accidents i millorar la seguretat de les vies”. La consellera també ha apel·lat a la responsabilitat individual i col·lectiva de tot aquell que “agafa el vehicle i té una màquina de matar si no la gestiona bé”.
127 víctimes mortals el 2025
Des de principi d’any, 127 persones han perdut la vida a les carreteres catalanes, les dues últimes aquest cap de setmana. D’aquesta xifra, el 45 % d’aquestes morts corresponen a col·lectius vulnerables: 40 de les víctimes són motoristes, 13 corresponen a vianants i cinc són ciclistes. Aquest any, només el mes de setembre es va tancar amb 15 víctimes mortals, gairebé el doble que en el mateix període de l’any passat.