És una imatge que il·lustra la Meridiana del futur que imaginen els veïns. Una via pacificada amb més protagonisme per a les persones, la bici i el transport públic. Aquesta pedalada ha recorregut l'avinguda des de les Glòries fins a la Sagrera en una jornada reivindicativa en què, fins i tot, han tallat la circulació durant uns minuts. El missatge que han llançat la desena d'entitats veïnals agrupades en la plataforma Som Meridiana és inequívoc: la reforma no pot esperar perquè l'avinguda Meridiana no pot continuar sent una autopista. Per això, reclamen celeritat per a les petites actuacions per millorar la seguretat i la mobilitat als passos de vianants, que el consistori es va comprometre a fer aquest 2016. OLEGUER MÉNDEZ, Associació de Veïns de la Sagrera "De moment no s'ha fet res. La Meridiana continua amb els cotxes corrent com sempre, els passos de vianants continuen amb el mateix temps per creuar d'un cantó a l'altre, i per tant, les persones grans es queden a mig camí, perquè es continua prioritzant la mobilitat dels cotxes i no de les persones." El govern municipal ha assegurat que la primera d'aquestes intervencions de millora, que preveu la creació d'un nou pas de vianants a l'estació de Sant Andreu Arenal, començarà al desembre i, per tant, finalment estarà enllestida el primer trimestre de l'any. La resta, s'anunciaran en la propera trobada de la taula de participació prevista per al 10 de novembre.

Les associacions de veïns dels entorns de la Meridiana dels districtes de Sant Martí, Sant Andreu i Nou Barris organitzen aquest dissabte una mobilització veïnal per reclamar un projecte integral per a l’avinguda. Els veïns han tallat l’avinguda cinc minuts de forma simbòlica i afirmen que actualment és una “autopista”. Volen que aquesta part de Barcelona deixi de ser la “ciutat oblidada”.

Sota el nom de la plataforma Som Meridiana diverses entitats veïnals han signat un manifest en el qual reivindiquen que els barris que envolten l’avinguda de la Meridiana deixin de ser el que anomenen una “autopista” i que es prioritzi el transport públic i la bicicleta. Amb la mobilització d’aquest dissabte pretenen que se solucionin els principals problemes que tenen, ja que, consideren, que l’actual plantejament de la Meridiana és un “mur innecessari”.

La plataforma ha organitzat una bicicletada popular amb la col·laboració del Bicicleta Club de Catalunya (BACC) i diverses activitats entre els jardins d’Elx i els de Virginia Woolf. Les que s’havien de fer a l’aire lliure s’han cancel·lat, però les xerrades sobre mobilitat sostenible a l’Espai Jove Garcilaso s’han mantigut.

De fet, l’Ajuntament ja va iniciar fa un any un procés participatiu per decidir el futur de l’avinguda Meridiana amb l’objectiu de pacificar-ne el trànsit. Es preveu que les obres s’iniciïn el 2018, però al mes de maig d’aquest any ja es van acordar algunes mesures per dur a terme abans d’acabar el 2016, com la millora dels passos de vianants i el temps dels semàfors. Tot i així, els veïns afirmen que encara no s’ha fet cap actuació.

La Zona Nord se sent abandonada

El veïnat de tres dels barris del districte de Nou Barris —Torre Baró, Ciutat Meridiana i Vallbona— s’han mostrat molestos amb la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) i l’Ajuntament perquè se senten abandonats. A través d’una carta oberta, afirmen que han rebut poc suport de la FAVB i denuncien poca responsabilitat política per part del consistori.

Des de la Zona Nord han decidit no assistir a la mobilització d’aquest dissabte perquè creuen que el plantejament pel futur de la Meridiana es fa fins als barris de la Trinitat Nova i la Trinitat Vella. Afirmen que es mostraran “inflexibles a qualsevol projecte que comporti l’empitjorament de la qualitat de vida dels barris de la Zona Nord” i anuncien properes accions per reclamar millores concretes per aquests tres barris.