Al bar La Nova Farga s’ha encès una flama que va més enllà dels fogons de la cuina. Es tracta de la flama de la solidaritat. Aquests dies clients, veïns i amics del propietari de l’establiment s’han unit per evitar el tancament d’aquest bar, un dels locals més estimats del barri. El propietari, el Ramon Punyet, va descobrir aquest estiu un deute inesperat de 8.200 euros.
La seva primera intenció va ser abaixar la persiana del negoci, però el veïnat l’ha animat a fer una campanya de micromecenatge. En les primeres hores ja ha recollit més d’un miler d’euros i espera poder arribar a l’objectiu marcat.

“Salvem La Nova Farga”
Després de 12 anys al capdavant del bar, el Ramon va rebre aquest estiu una notícia fatídica: ha de tornar els 6.000 euros que va demanar durant la pandèmia, amb recàrrecs. “Ho vam veure quan vam demanar el permís de la terrassa per la Festa Major de Sants. Ens el van denegar i vam descobrir que era per aquest deute. L’adreça estava malament i no en sabia res. I vaig dir: ‘Estic desanimat, plego’,”, explica a l’Infobarris.
Però el barri no ho va permetre. En explicar-ho als clients, la resposta va ser immediata. “Un veí es va oferir a fer les samarretes, un altre, els cartells… i així ha nascut la campanya de micromecenatge “Salvem La Nova Farga”. La iniciativa, activa a Verkami durant 40 dies, ofereix recompenses que van des de menús especials cuinats pel Pere Cardona fins a samarretes o una festa per a aquells que agafin la recompensa més alta.
Un bar que fa barri
Els clients expliquen que La Nova Farga no és només un bar, és un refugi intergeneracional, un espai de tertúlies improbables, d’humor, de comunitat. “Aquí pot haver-hi una dona gran parlant amb un paio amb cresta. Això fa molt barri”, comenta el Ramon.
Els clients ho confirmen. La Carmina hi va pel cafè i per parlar amb el Ramon. El Nil, jove del barri, el descriu com un lloc de trobada. “El Ramon sap treure’t un somriure i fer-te el dia millor. Aquesta és una notícia que ens toca, perquè són coses que donen vida al barri. Si podem afrontar-ho junts, molt millor”, comenta el jove.

Pissarres amb humor
Si hi ha una cosa que mai falta en aquest local és el sentit de l’humor. A la pissarra dels menús s’escriuen frases del dia, expressions del barri i reflexions. Darrere el taulell hi ha una llista de paraules extretes de converses amb els clients que han batejat com el Pompeu Farga. “És com parlem. És el nostre tarannà. L’humor és bàsic”, explica el propietari de l’establiment.

El Ramon reconeix que el matí de l’estrena del micromecenatge va ser de nervis, però també molt esperançador. “La gent hi ha respost molt bé. Et tranquil·litza. Vol dir que ens estimen”. Si s’assoleix l’objectiu, es pagarà el deute. Si se supera, es faran obres per millorar el local. “No marxaré. Amb aquest impuls, el dia a dia serà una mica menys dur”. Quan tot semblava perdut, el barri li ha tornat el somriure al Ramon. I també, l’esperança que La Nova Farga pugui seguir fent barri —amb cafès, tertúlies i pissarres que parlen.