És un dels barris més petits de Barcelona, encerclat per autopistes, vies de tren i el riu Besòs, i ara, també, per obres com les de la creació del camí del rec Comtal i, les més importants, les del soterrament de les vies de l’R2. Les tasques d’Adif han impactat fort en el barri i han esborrat el camp de futbol del Racing Vallbona (reubicat a tocar de la Granja del Ritz) per ubicar-hi dipòsits i altres instal·lacions auxiliars, i han creat una planta formigonera en terrenys de La Ponderosa.
I això ha vingut acompanyat d’un pas continu de camions de gran tonatge pel mig barri, com ha pogut comprovar un equip de l’Infobarris. “Tenim molt soroll i sobretot pols, que se’t fica a casa, la pols del material més la contaminació que generen els camions”, lamenta Elisenda Alegret.

Un pont per estrenar
Vallbona té tan sols dos accessos d’entrada i sortida: per la C-17 i pel pont del Congost. Un cop dins el barri, la major part del trànsit de camions va cap a la planta formigonera, a La Ponderosa, a través del carrer de la Granja Vella, i passa ben a prop dels edificis. Encara circulen més a tocar dels habitatges els camions que provenen de l’altra zona en obres, a l’altra banda del pont dels Dos Ulls.
En aquest cas, els veïns lamenten que no es faci servir el pont nou, estrenat fa mig any a pocs metres de l’antic i més distanciat de les cases. “Han obert el pont nou per als vianants però ens van dir que se’l quedaria Adif perquè hi passessin els camions i no ho fan, està tancat i passen per davant de casa nostra”, es queixa Santi Moreno.

Adif utilitzarà el pont nou més endavant
Des de betevé hem traslladat aquestes preocupacions del veïnat a Adif, que ha assegurat que el trànsit tan elevat de camions és habitual en una obra d’aquesta envergadura. Ha afegit, però, que la planta formigonera tan sols dona servei al soterrament de l’R2, de manera que els vehicles que hi passen pertanyen a l’obra.
Pel que fa al pont nou, Adif explica que en aquests moments no es pot fer servir a causa de les tasques que s’estan realitzant, però un cop estiguin enllestides, en una altra fase desviarà per allà camions. De moment, però, no hi ha una data concreta perquè això passi. En tot cas, asseguren que estan en contacte amb l’Ajuntament de Barcelona i que informen els veïns quan hi ha novetats.
Bon reportatge de les obres que estem patint els veïns. Gràcies Ruth i Merche per venir a visitar-nos. M’hagués agradat però que el reportatge hagués tingut un to més reivindicatiu de les molèsties que estem patint els veïns per aquestes obres (que som més d’interès Metropolità que nostre) i de la NO actuació dels tècnics del districte per defensar-nos davant de les constructores que les estan realitzant. Aquestes constructores enlloc de crear noves infraestructures (camins d’obra) utilitzen les nostres FEBLES infraestructures (carrers i plaça) provocant endarreriments en els busos, pols, soroll, inundacions de carrers (anella Oristà)i apoderament indegut de la única plaça del barri per a pàrquing públic. Els tècnics de districte enlloc de mostrar interès per aquestes molèsties ni tan sols és preocupen de resoldre coses bàsiques en una obra com seria la neteja dels carrers. Cosa impensable que pugui passar en altres barris de la ciutat.