Dos bucs com el Clara Campoamor patrullen la costa espanyola a la recerca de vessaments il·legals. Alguns dels vaixells que naveguen per aigües espanyoles alliberen al mar els residus que acumulen durant la navegació com restes de benzina o d'oli de motor. Aquests vessaments estan prohibits i castigats amb multes de fins a mig milió d'euros. ESTHER GONZÁLEZ SAAVEDRA, directora de Salvament Marítim "Estas medidas lo que buscan son actuaciones preventivas, que des del conocimiento consigamos que haya diduasión de los buques que puedan contaminar". L'operatiu per detectar aquestes vessaments comença a l'aire. Des del radar els tècnics localitzen la fuita i mitjançant uns sensors són capaços de saber pràcticament al moment de quina substància es tracta en funció de la densitat de cada líquid i la forma que adopta al mar. Aquest vessament d'oli de peix està permès però s'ha utilitzat per simular-ne un de contaminant. El procediment sempre és comunicar-ho primer al presumpte infractor. "Le comunicamos que ha sido detectada una contaminación coincidiendo con su estela. Están ustedes descargando algo, cambio, efectuando alguna descarga, cambio?. Negativo, negativo, mi barco no está haciendo ningún tipo de descarga". És la resposta habitual, però un cop detectat el vessament des del vaixell s'agafen mostres del producte, s'analitzen i el més important es recull tota la substància abans no arribi a terra i contamini la costa. "Només durant el mes de març aquest vaixell ha detectat dos vessaments il·legals a la zona del mediterrani. De moment la llei només permet multar el responsable, però ja s'està modificant la norma per permetre que els reincidents ingressin a presó. Us ho ha explicat des del Port de Barcelona, Cristina Gibert.