Així ha començat la vaga més llarga de la història d'Iberia. Unes protestes que es repetiran cada matí al llarg d'aquesta setmana i el mes de març durant 10 dies més. Els treballadors de la companyia volen evitar el pla de reestructuració d'Iberia que preveu acomiadar més de 3.800 persones. Els sindicats asseguren que han ofert alternatives. JOSÉ RAMÍREZ, president del Comitè d'Empresa d'Iberia a Barcelona "Hem proposat un pla de contingència que consisteix a rebaixar-nos el sou, fer jornades laborals més flexibles i això s'ha posat sobre la taula." Una proposta que la companyia, de moment, ha rebutjat. Tal com ha passat al matí, a la tarda s'han tornat a produir llargues cues davant els mostradors d'Iberia i, sobretot, de Vueling. La majoria són passatgers que quan han arribat a l'aerport s'han trobat que el seu vol no apareixia a les pantalles. "Cuando he llegado he buscado mi vuelo y no aparecía..." "Lo único que me han dado es un vuelo para mañana a las ocho de la mañana...." "Llamé a la agencia y me dijeron que el vuelo no estaba cancelado..." Tant Iberia com Vueling es comprometen a recol·locar els passatgers en altres vols afectats o bé a tornar-los els diners. Això sí, en el cas de Vueling, no es fan càrrec ni del menjar, ni dels costos d'allotjament d'aquells que hagin de fer nit a Barcelona. Per això, alguns han optat per solucions extremes. "En el areopuerto. Me quedaré a dormir, a comer y a todo porque no me dan nada, nada, nada." La Susanna ha estat recol·locada en un vol de demà a dos quarts de nou de la nit. Si aconsegueix marxar haurà estat més de 24 hores a l'aeroport.

La companyia ha informa que els serveis mínims s’han complert durant la primera jornada de vaga. Segons els sindicats el seguiment de l’aturada en aquesta primera jornada és del 95%. Del total d’operacions al Prat, Vueling és la companyia més afectada, amb 72 vols anul·lats, 12 a Madrid i 60 a la resta de l’Estat. Air Nostrum té 6 vols cancel·lats i Ibèria ha anul·lat una vintena de ponts aeris. A aquests vols cancel·lats prèviament per la companyia, aquest dilluns s’hi han afegit, segons els treballadors, cinc vols més que no estava previst suspendre però que no s’han pogut enlairar pels efectes de la vaga. Són vols de Brittish Airways i de Vueling. Vols que han deixat a terra nombrosos passatgers que han fet cua als mostradors per intentar aconseguir un bitllet alternatiu.

A la tarda s’han repetit les llargues cues davant els mostradors d’Iberia i, sobretot, de Vueling. Els passatgers han estat recol·locats, en alguns casos, en vols de dies posteriors. Molts asseguraven que les aerolínies no els van advertir de que el seu vol estava cancel·lat. Les companyies asseguren, en canvi, que van informar els seus clients amb un missatge de mòbil i un correu electrònic. Fonts d’Iberia asseguren que a aquells clients que hagin de fer nit a Barcelona a causa de la vaga se’ls pagarà l’allotjament i les dietes. Vueling, en canvi, no abonarà aquests diners.

Des de primera hora una cinquantena de treballadors d’Iberia s’han  manifestat a la terminal T1 amb xiulets i sirenes per protestar  contra l’expedient de regulació presentat per l’empresa, una  mobilització envoltada d’un fort dispositiu policial.

Al conjunt de l’Estat durant tota la setmana han quedat anul·lats uns 1.200 vols d’Iberia, Vueling, Air Nostrum i Iberia Express. Es tracta de la primera vaga de cinc dies consecutius que convoquen els sindicats del personal de terra, tripulació de cabina i manteniment.

El Ministeri de Foment ha fixat serveis mínims per al 100% dels vols amb les Canàries i Balears, entre illes als dos arxipèlags i entre les ciutats peninsulars i Melilla, així com per al 50% dels vols a l’estranger. Les 15 jornades de vaga convocades seran del 18 al 22 de febrer, del 4 al 8 de març i del 18 al 22 de març.

Consells als afectats

L’organització FACUA-Consumidors en Acció recomana als usuaris afectats per la vaga que reclamin indemnitzacions pels possibles perjudicis econòmics que puguin tenir i que no es conformin amb la devolució de l’import del bitllet. FACUA recorda que són les empreses i no els usuaris les que assumeixin el risc de vaga quan es contracta un servei.  L’organització considera que la companyia hauria d’assumir fins i tot les despeses extra originades arran de la supressió del vol, com ara la compra de nous bitlles per la pèrdua de connexions amb altres aerolínies.