Imatge de l'autor/a
Escolta aquesta notícia

Un total de 1.500 estudiants, segons la Guàrdia Urbana, s’han manifestat aquest dimarts al migdia pel centre de Barcelona contra el bullying. La mobilització ha coincidit amb una jornada de vaga convocada pel Sindicat d’Estudiants a l’ESO, el batxillerat i l’FP, arran del suïcidi d’una noia de 14 anys a Sevilla, presumptament víctima d’assetjament escolar. Denuncien la “inacció” del centre on estudiava, al qual acusen de no haver activat els protocols pertinents després de rebre la denúncia de la família.

Recursos insuficients i protocols sense activar

La manifestació ha començat les 12 h del migdia de la plaça de la Universitat i s’ha dirigit fins al Palau de la Generalitat, a la plaça de Sant Jaume. Els manifestants han cridat consignes com “fora el bullying de les nostres aules” o “no són suicidis, són assassinats” per denunciar que les eines actuals no serveixen per aturar l’augment de casos.

Dins la marxa, molts joves que han patit l’assetjament en primera persona. Sostenint la pancarta, en Joan, que ha demanat més recursos per a la salut mental, després d’haver viscut diversos intents de suïcidi, arran de l’assetjament.

manifestació bullying pancarta sindicat estudiants

De la seva banda, un dels portaveus del Sindicat d’Estudiants, Eider Bustos, ha denunciat que l’assetjament és fruit dels discursos d’odi imperant de l’extrema dreta per l’orientació o la identitat sexual. Des d’aquest sindicat també assenyalen que hi ha milers d’estudiants que pateixen assetjament, una “xacra terrorífica que no es combat amb prou contundència”.

D’entrada, apunten a centres com el de la víctima sevillana, als quals acusen d’haver “escombrat els crits d’auxili de la Sandra sota la catifa” per no tacar la imatge de l’institut. Per tot plegat exigeixen la “dimissió immediata” de la junta directiva del col·legi Irlandesas de Loreto i la retirada del seu finançament públic. També demanen que els responsables de no activar el protocol antiassetjament “paguin penalment”.

Demanen un pla de prevenció del suïcidi

Carreguen també contra el Govern espanyol i els autonòmics per la inversió educativa. El Sindicat d’Estudiants creu que l’educació pública “s’enfonsa per les retallades” i que no hi ha pressupost per impulsar un pla de prevenció de suïcidis als instituts. Des del sindicat exigeixen la contractació de psicòlegs i psiquiatres a tots els centres educatius, així com fomentar una educació lliure dels discursos d’odi.

Denúncies a l’USAV

A Catalunya, el Departament d’Educació va impulsar la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV), que atén i gestiona les situacions de violència als centres. Hi ha actiu un telèfon, el 900 923 098 per denunciar casos, i un app amb un xat en set idiomes per rebre assessorament i fer denúncies.