El sindicas USTEC-STEs i la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FaPaC) veuen insuficient el dispositiu que ha posat en marxa el Departament d’Educació per repartir 52.000 ordinadors i paquets de dades d’internet per garantir la connectivitat a les llars amb dificultats perquè els alumnes puguin afrontar amb garanties el tercer trimestre, que arrencarà aquest dimarts. Davant d’això, el portaveu d’USTEC-STEs, Ramon Font, critica que “per posar fi a la bretxa digital en farien falta moltes més”, mentre la presidenta de la FaPaC, Belén Tascón, recorda que “entre un 10 i un 20 % de la població en edat escolar no té connectivitat ni dispositius”.

USTEC-STEs calcula que per posar fi a la segregació escolar a Catalunya farien falta uns 300.000 dispositius. Pel que fa a la connexió a internet, Font ha detallat que un de cada 10 estudiants no en té a casa seva, és a dir, 180.000 alumnes.

Més enllà de la bretxa digital, els sindicats coincideixen a afirmar que els alumnes es trobaran amb altres problemes a l’hora d’estudiar des de casa, com ara l’espai del qual disposaran o l’ajuda que podran rebre dels familiars. “No és el mateix treballar en un dúplex que en una habitació compartida amb tres persones més”, ha assenyalat Font. De fet, el portaveu d’USTEC-STEs sosté que a les llars és on “les desigualtats es manifesten més clarament”, mentre que els centres educatius “igualen la població perquè disposen dels mateixos recursos”.

Per tot plegat, la FaPaC defensa que si no es pot garantir la tercera avaluació de forma presencial per la crisi del coronavirus, el Departament d’Educació ha de donar el curs per acabat. “Hi ha d’haver un acompanyament i s’han de donar tasques, però sense que siguin avaluables”, sosté la presidenta de l’entitat. Tascón ho justifica pel fet que “en aquests moments no podem garantir que tot l’alumnat pugui passar l’avaluació perquè no es pot garantir l’equitat en el sistema“.

Reclamen al conseller Bargalló instruccions clares

Els sindicats d’ensenyament reclamen que el conseller d’Educació, Josep Bargalló, doni “instruccions clares al professorat i als equips directius” dels centres de Catalunya perquè sàpiguen quins criteris han de seguir fins a recuperar la normalitat. Font ha subratllat que el departament “està donant molta incertesa i, per això, els centres fan el que volen” i Tascón ha demanat al conseller que concreti “quines coses són les que s’han d’avaluar per garantir l’equitat”.