Un cop passada la Setmana Santa, 275.000 estudiants de les 12 universitats catalanes reprenen l’activitat lectiva del segon quadrimestre. La pandèmia del coronavirus, però, impedeix que les classes es facin de manera presencial i no tots els estudiants disposen dels recursos tecnològics per seguir les classes i els continguts en línia. Per tal de minimitzar la bretxa digital que pateixen els alumnes amb menys recursos econòmics, els centres universitaris ofereixen ajudes per garantir la igualtat d’oportunitats dels estudiants.

Campanya de micromecenatge

Una de les universitats que hi dedicarà més recursos és la Universitat de Barcelona, mitjançant el programa Connecta UB. El centre ha pressupostat 100.000 euros per facilitar l’ús temporal d’ordinadors portàtils i la connectivitat a internet als alumnes que ho requereixin. A més, la universitat ha obert una convocatòria de micromecenatge que va dirigida a les empreses, institucions o particulars que vulguin col·laborar per ampliar la línia d’ajudes. Per sol·licitar-ho, els alumnes s’han d’inscriure al registre digital de la universitat del 16 al 20 d’abril i només hi podran optar els alumnes de grau i màster universitari de la UB que tinguin una beca general, una beca Equitat en el tram 1 o la BkUB.

Classes en línia a l’abril i maig

Tal com ha explicat a betevé la directora general d’Universitats, Maria Victòria Girona, les classes via internet es duran a terme durant l’abril i el maig. Només en cas que la situació sanitària ho permeti es faran algunes classes o avaluacions de manera presencial al juny. Amb tot, també s’està estudiant mesures d’avaluació alternatives per si no fos possible.

Un web amb continguts acadèmics

En paral·lel a les ajudes, la Secretaria d’Universitats i Recerca ha habilitat un web en què es detallen aspectes com quins són els recursos docents “online” que ofereix cada centre universitari, els canvis en el calendari acadèmic, les proves d’accés a la universitat o les convocatòries d’ajudes. A més, també s’han obert recursos dirigits a la ciutadania en general amb l’objectiu que promoure l’aprenentatge.