“Barcelona: bon temps, turisme i carteristes”. Aquest és el títol de la campanya que fa uns dies va fer arribar als mitjans l’empresa CPP (Card Protection Plan), per alertar de la presència de carteristes i, de passada, oferir les pòlisses de protecció de les targetes de crèdit i els “smartphones”. BTV s’ha posat en contacte amb el responsable de comunicació de l’empresa, Eduardo Gil, que assegura que estan elaborant un mapa amb els punts més conflictius de la ciutat “amb l’objectiu d’informar-ne la ciutadania, no de vendre assegurances”.

Gil afirma que, segons les dades de CPP, els punts més conflictius són “els que ja coneix tothom: el passeig de Gràcia, la Rambla, l’avinguda del Portal de l’Àngel, la Sagrada Família o el Port Olímpic”, entre d’altres. En una nota de premsa enviada als mitjans, a més, afegeixen que és perillós deixar les pertinences a les platges de la Barceloneta i la Nova Icària, viatjar en les línies 1 i 3 de metro, que l’asseguradora defineix com “les més atractives per als lladres” i alerta del risc de robatori en les “grans aglomeracions” que es produeixen al Camp Nou o Cornellà-el Prat. Tot i els detalls del suposat informe, en demanar al responsable de comunicació com ha obtingut l’empresa les dades per elaborar el mapa, respon: “no tenim dades concretes, encara hem de parlar amb la policia per treballar en comú en aquest projecte”.

Paral·lelament ens posem en contacte amb els Mossos d’Esquadra, que neguen tenir coneixement d’aquesta iniciativa i afegeixen que, a diferència del que assegura CPP al seu web i el “mapa del carterisme a Barcelona”, els furts han disminuït a la ciutat. Fonts de la policia catalana, a més, asseguren que no disposen de dades sobre robatoris de carteres, targetes de crèdit o telèfons intel·ligents, ja que les víctimes denuncien els furts, però no sempre donen detalls de què els ha estat sostret.

Sigui com sigui, l’empresa no només alerta de la presència de carteristes sinó que ha engegat a través d’un web a Internet la campanya “Stop carterisme”, en què es pot trobar el suposat mapa dels furts de Barcelona, juntament amb un mapa de robatoris a Madrid, testimonis de víctimes i detalls sobre els perfils i les tècniques dels lladres. El web, fins i tot, permet que l’usuari esbrini el  “coeficient de robabilitat” que té gràcies al “distractòmetre de CPP”o que participi en la campanya: a canvi, poden obtenir 100 pòlisses de mòbil i de protecció de targetes de crèdit. El portaveu de l’empresa torna a insistir que continguts com aquests “són útils i informatius” i poden ser “una ajuda perquè els ciutadans es decideixin a contractar una assegurança i no patir per les seves pertinences”.