El Govern espanyol ha avançat al 21 de juny la data per reobrir les fronteres amb Europa, excepte Portugal. El sector turístic es prepara ara per, després de tres mesos, torna a rebre visitants. De moment, però, la ciutat només pot acollir visitants de proximitat perquè la fase 2 de la desescalada només permet la mobilitat entre la regió sanitària. Marian Muro és directora general de Turisme de Barcelona i va assumir el càrrec el mes de febrer, poc temps abans de que es declarés la pandèmia.

Com s’està preparant aquesta temporada turística que, a més, coincideix amb la reobertura del sector després de tres mesos sense activitat?

Des de Turisme de Barcelona fem un plantejament en diferents fases. Ara som en una primera fase dirigida a estimular el consum local i també que els barcelonins puguin conèixer la seva ciutat. A poc a poc ens anirem dirigint al públic nacional, que és un públic a qui nosaltres tenim interès a captar. Fins ara representaven només el 16 % dels visitants, en canvi el turista internacional n’era el 84 %. Precisament, farem una campanya adreçada a l’estat espanyol. Finalment, ja buscarem que arribin turistes d’Europa i de la resta del món.

Com es pot aconseguir revertir aquestes xifres per atreure al visitant nacional?

Encara hi ha por a agafar l’avió però les persones necessitem viatjar. És més fàcil fer-ho, doncs, a llocs de proximitat, on puguis arribar en cotxe o tren. Nosaltres esperem poder captar aquestes persones de l’estat espanyol i també francesos. Convidem que vinguin en cotxe o tren. En el cas del cotxe, podran tenir aquí aparcaments perquè després es puguin moure per la ciutat amb transports alternatius.

I els viatgers de llarga distància?

En aquests moments el repte d’una destinació turística és la capacitat de generar confiança, això Barcelona ho està fent. Viatgers de llarga distància, aquest mes de juliol no serà possible, l’agost ja veure però a poc a poc, hi haurà reactivació de vols internacionals. Nosaltres hi apostarem a partir del mes de setembre amb promocions al sud-est asiàtic i la Xina perquè creiem que seran els primers mercats que més anticipació es mouran. A més, és un client molt sostenible.

Parlant de turisme sostenible, aquestes setmanes hem vist imatges de la ciutat insòlites des de feia anys, amb barcelonins fent-se seus espais emblemàtics reservats per als viatgers. Aquestes escenes tenen els dies comptats?

No, perquè la ciutat ha d’estar al servei primer de tot per les persones que hi viuen. Abans del decret d’estat d’alarma ja estàvem treballant en aquesta línia. Això és una oportunitat més per aprofitar-ho. Hem de treballar els mercats que realment ens aporten com a ciutat, no podem tenir una ciutat saturada. Hem de ser molt més selectius. Hi ha turistes que interessen a Barcelona i d’altres, no. Volem atreure menys turistes, però amb un nivell d’aportació a la ciutat més elevat.

Quina previsió hi ha perquè el sector turístic de la ciutat es pugui recuperar?

Això està condicionat al fet de tenir vacuna o tractament contar el coronavirus. De tota manera, crec que les persones incorporarem un nou factor de risc a viatjar: el risc sanitari, de la mateixa manera com ja ho vam fer amb l’amenaça terrorista ara fa uns anys. De fet, fins aleshores quan fèiem turisme només teníem en compte un risc, el meteorològic.