
(ACN/Redacció) El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha rebutjat el recurs presentat per la Xarxa Veïnal del Raval contra la modificació del Pla General Metropolità que permet l’ampliació del MACBA. La instància judicial argumenta que la modificació preveu compensar la pèrdua d’espai a la plaça dels Àngels amb sòl qualificat com a zona verda en altres àmbits, com ara a la plaça del Bonsuccés. En conclusió, rebutja el recurs de l’entitat veïnal i li imposa les costes del procediment judicial, amb un màxim de 3.000 euros.
La decisió, però, no ha estat del tot unànime. Una magistrada ha emès un vot particular en què remarca que la compensació dels metres quadrats perduts es fa en un àmbit separat. Per això, al seu parer, la modificació del PGM incompleix la llei d’urbanisme.
Exploraran noves vies legals
Els veïns ja han anunciat que exhauriran totes les vies legals per evitar aquesta ampliació, i estudien si poden recórrer la decisió del TSJC o han d’acudir al Tribunal Suprem. Recorden que encara tenen un segon contenciós administratiu contra l’aprovació del Pla especial integral i de millora urbana per a l’ampliació del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA). I consideren que no se’ls hauria de carregar el cost del procediment judicial, tenint en compte que formen part d’una entitat sense ànim de lucre i hi ha hagut un vot particular dins la sala.
La Xarxa Veïnal lamenta que la sentència aprovada pel conjunt de la sala “es dedica a reproduir els arguments de les administracions” i ressalta que el vot particular de la magistrada del tribunal suposa “una veritable estirada d’orelles” a l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat, amb consideracions com la “desprotecció del patrimoni”, en referència a la transformació de l’entorn de la capella dels Àngels, del segle XV.
Un nou edifici del MACBA a la plaça
En concret, l’acord aprovat per la Subcomissió d’Urbanisme de Barcelona requalifica part de la plaça dels Àngels per ubicar-hi un edifici del museu. Els veïns argumenten diverses infraccions i al·leguen que el Raval és un barri molt dens, amb pocs espais oberts i qualificats com a zona verda i que aquesta operació no respon als interessos públics, sinó als privats.