Eren les sis del matí quan els operaris han començat a preparar el dispositiu. Amb la grua a punt i l'arnès cordat, la cistella ha començat a pujar per fer les primeres proves. Per treure la samarreta a Colom ha calgut una grua de gran tonatge que s'ha estirat fins a 80 metres d'altura i ha obligat a tallar tres carrils de circulació. No ha estat fins a 2/4 de vuit que hi han pujat els treballadors. I un cop als peus del descobridor d'Amèrica, han començat a deslligar els 25 metres quadrats de tela. Després de la polèmica per posar publicitat a l'estàtua, també el moment de retirar-la ha atret la curiositat dels vianants més matiners. FÈLIX TUTUSAUS "He vist que hi havia la grua aquesta grua groga immensa, i dic hosti, quin 'chollo', vaig a fotografiar-ho. He fet tot el reportatge complert." FRANCESC GARCIA "Crec que hi ha una utilització d'espais i de símbols públics per economia privada, simplement." ALBERTO MARTÍNEZ "En una ciudad como Barcelona yo creo que puede ser tambien un atractivo turístico. Yo, por ejemplo, cuando vi que estava me acerqué hasta aquí para verlo y supongo que mucha gente haría lo mismo." Amb aquesta imatge es tanca un episodi que ha aixecat queixes tant en l'àmbit esportiu, sobretot en l'entorn de l'Espanyol, com en el terreny polític. De fet, al ple del mes de juny es va acordar revisar l'ordenança del paisatge urbà i concretar els criteris per posar publicitat en monuments i espais emblemàtics. La marca anunciant ha pagat a l'Ajuntament 94.100 euros més IVA. Avui, divuit dies després que la hi posessin, la samarreta de Colom ha acabat en aquesta bossa de lona.

A les 6 h, una grua de grans dimensions s’ha instal·lat al cantó de la plaça més proper a la Rambla. Però no ha estat fins a les 7.30 que els tres operaris han pujat a la cistella i la grua ha desplegat la ploma per apropar-los a la figura de Cristòfor Colom. L’operació de treure-li l’equipació del Barça s’ha allargat aproximadament una hora i a les 8.36 h, la samarreta ja era a terra.

L’acció publicitària de Nike, coordinada per l’agència Media Planning Group, ha durat els 18 dies previstos, tot i que tant els grups de l’oposició com el RCD Espanyol van demanar la retirada immediata de la samarreta. El club blanc-i-blau es va sentir molest perquè una imatge de Barcelona com l’estàtua de Colom s’associés exclusivament a un dels dos grans clubs de futbol de la ciutat. Els partits de l’oposició van criticar la utilització d’un monument públic per a la promoció d’una marca privada.

L’Institut del Paisatge Urbà va autoritzar la campanya de publicitat amb un contracte que preveia el cobrament de 94.100 euros, destinats íntegrament a projectes socials de tres entitats de Ciutat Vella. L’alcalde, Xavier Trias, va reconèixer que, vista la polèmica que ha suscitat l’acció, potser s’hauria pogut negociar d’una altra manera. Però tot i això, va argumentar que el contracte s’havia de complir i que la normativa de paisatge urbà preveu que els monuments en procés de rehabilitació puguin lluir missatges publicitaris, com s’ha fet en molts altres casos.

A petició del Partit Popular, però, el darrer Ple municipal va confirmar que, durant els propers mesos, es revisarà l’Ordenança del paisatge urbà per regular minuciosament quines accions publicitàries es poden dur a terme sobre els monuments i espais públics de la ciutat, i en quines condicions.

L’estàtua de Colom fa 13 mesos que està tancada, des que el maig de l’any passat una avaria a l’ascensor va deixar-hi atrapats sis turistes, però aquest mes es tornarà a obrir al públic. Durant aquest temps, s’hi han fet les obres de millora que el Col·legi d’Enginyers Industrials va prescriure per millorar-ne la seguretat, sobretot en cas de necessitat d’evacuació. És per aquest motiu que s’entén que el monument estava en obres i, per tant, s’hi ha pogut fer l’acció publicitària.