Escolta aquesta notícia

Classes de robòtica industrial, mecànica i electrònica sense cap noia. És la imatge clàssica dels cicles formatius 4.0 vinculats al sector industrial i informàtic. Una fotografia que està canviant, almenys a l’Institut Escola del Treball, el centre d’FP més gran de tot l’estat, on s‘està trencant la bretxa de gènere curs rere curs.

A 2n del Cicle de Grau Superior d’Automatització i Robòtica industrial ja hi ha cinc noies. Una de les més convençudes és la Irene Sedano, que té clar que la programació “és un camí molt bo, ben pagat i amb bones sortides i, com a noia, a més, t’acullen molt bé”. Totes les estudiants destaquen que no noten cap tipus de discriminació entre els companys de classe ni el professorat, però sí que tenen clar que obren camí en un sector molt masculinitzat.

Les noies, pitjors en ciències?

Malgrat aquestes percepcions, els estereotips encara pesen. Diversos estudis determinen que entre els 7-8 anys, les nenes ja s’autoperceben com a pitjors alumnes en matemàtiques. Aquesta imatge negativa les allunya dels estudis tècnics, històricament amb més nois, com la mecànica.

L’Elena Hermoso, estudiant de robòtica, recorda amb contundència com tenia companyes a l’ESO “boníssimes en matemàtiques, unes autèntiques genis, però és van decantar per estudis sanitaris, vinculats a les cures, perquè veien la robòtica molt masculinitzada”, explica.

Trencar la bretxa de gènere a l'FP: les noies es reivindiquen als estudis industrials | Consorci d'Educació de Barcelona, Dia Internacional de les Dones, dones, formació professional, igualtat de gènere, robòtica, tecnologia

Tallers per trencar estereotips

Amb l’objectiu de trencar estereotips, l’Institut Escola del Treball ha impulsat l‘EdTWomenDays, uns tallers amb infants per fomentar les vocacions cientificotecnològiques des de petites. Fan tastets de robòtica, impressió 3D o circuits elèctrics impartits per noies alumnes del centre. Això permet “que tinguin aquests referents femenins i trencar amb imatges preconcebudes”, explica la Roser Poblet, coordinadora del projecte.

Trencar la bretxa de gènere a l'FP: les noies es reivindiquen als estudis industrials | Consorci d'Educació de Barcelona, Dia Internacional de les Dones, dones, formació professional, igualtat de gènere, robòtica, tecnologia
Una de les sessions dels EdTWomenDays, en què s’ha fet un taller d’impressió 3D

Destaca que des que es va posar en marxa el 2023 s’ha convertit en un motor de canvi que ha aconseguit incrementar la presència femenina en diversos cicles. Una iniciativa pionera en què ja han participat prop de 500 infants i que ha estat reconeguda amb el premi Alianza STEAM – Niñas En Pie de Ciencia del Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports, que reconeix els treballs i projectes que animen les nenes i les joves a acostar-se a les disciplines cientificotecnològiques.