El 4 d’octubre va ser l’últim dia que els trenets van passar per l’estació de l’Oreneta. Des de llavors aquest espai emblemàtic de la ciutat està tancat per regularització administrativa. L’Ajuntament ha requerit la llicència d’activitat al Centre d’Estudis – Modelisme Vapor Barcelona, que va crear el circuit fa 40 anys. L’entitat sense ànim de lucre ja l’està tramitant i espera poder reobrir tan aviat com l’obtingui. Per això demanen agilitat administrativa a l’Ajuntament.

40 anys sense llicència d’activitat

L’Ajuntament ha demanat la llicència d’activitat a l’entitat per garantir la seguretat. Des de l’entitat consideren que no calia tancar el circuit per aquesta raó perquè els trens han funcionat 40 anys sense llicència. “Veure que una cosa que vam començar 10 persones a pic i pala i amb les mans que ara quedi parada per paperam, doncs, és una cosa que no deixa de fer-me enfadar.” explica Jaume Circuns, soci fundador del Centre d’Estudis – Modelisme Vapor Barcelona.

“L’Ajuntament no ha de treure’n rendiment”

A més, l’associació té un deute de 40.000 euros amb l’Ajuntament per l‘impagament del cànon d’utilització de l’espai municipal, pel seu manteniment i conservació, que van deixar de pagar fa uns anys perquè el consideraven excessiu. “Demanem no haver de pagar aquest cànon de 7.500 euros anuals perquè considerem que l’Ajuntament no ha de treure rendiment i profit d’una feina voluntària, no som una empresa, és un club d’aficionats al ferrocarril.” explica Josep Miguel Arregui, president de l’entitat, que afegeix que la resta de centres com el seu no paguen cap tipus de cànon als respectius consistoris.

Un espai amb molta història

El tren de l’Oreneta va ser fundat fa 40 anys per 10 aficionats als trens. Tots sabien alguna cosa de mecànica, electricitat o construcció i es van aventurar a construir un circuit per fer-hi viatjar trens a petita escala de vapor, tèrmics i elèctrics. Van agafar com a referència diversos centres ja existents a Anglaterra, Suïssa i Alemanya i ho van construir tot ells mateixos: des de les vies, les locomotores o la instal·lació elèctrica.

El tren de l’Oreneta va ser el primer centre d’aquest tipus a l’estat espanyol i d’aquí en van sortir molts d’altres circuits com el de Cornellà, Sabadell o Terrassa. Actualment l’associació té 75 socis, que van dels 12 als 90 anys i per l’espai, que té un circuit de 670 metres i una vintena de trens, hi han passat milers de barcelonins.

L’entitat té el suport de l’Associació de Veïns de Sarrià, que assegura que el tren de l’Oreneta és patrimoni del barri que s’ha de conservar.